KAOS: Her fra E18 på Lierskogen, hvor til sammen ti kjøretøy smalt sammen tirsdag kveld.

Såpeglatt is forårsaket massekrasjen på E18: - Skal være bar vei

Hadde veien vært saltet kunne masse-krasjen vært unngått. Foreløpig kan ingen svare på om rutinene er fulgt.

Publisert Sist oppdatert

LIER: Da det først smalt, greide ikke bilene bak å stoppe. Flere biler skjenet i hverandre, og skapte totalt kaos på veistrekningen, som ble stengt i nærmere tre timer etter massekollisjonen.

Politiet, vitner og involverte har bekreftet at det var svært glatt på stedet, men politiet har ikke ønsket å uttale seg om veiberedskapen overfor DRM24. Det kan imidlertid Statens Vegvesen, som bekrefter at forholdene ikke var i henhold til kravene som er satt på norges mest trafikkerte motorveistrekning. 

- Det skal være en bar vei, det innebærer verken is eller snø, sier Anita Tveiten, byggeleder for drift og vedlikhold i Statens Vegvesen til DRM24.

Hun har ansvaret for den aktuelle strekningen. Veivedlikeholdet er det Veidekke entreprenør som utfører på vegne av Vegvesenet.

LES OGSÅ:Såpeglatt E18: Ti kjøretøy involvert i massekrasj

Møte med entreprenøren

- Vi stiller krav til resultatet, men ikke kriteriene for å opprettholde dette. Vi skal ha et møte med entreprenøren i morgen hvor vi skal diskutere saken, sier Tveiten.

- Har entreprenøren gjort jobben sin i forhold til å opprettholde kravet fra Vegvesenet?

- Om det ble saltet tidsnok kan man alltid vurdere, vi har fått litt forskjellige tilbakemeldinger på om det var glatt eller ikke. Entreprenørene jobber etter prognoser og ikke faktiske forhold, men den diskusjonen tar vi med entreprenøren og ikke i media, sier Tveiten. 

- Det var varslet temperaturfall og tåke etter en dag med regnvær? 

- Det er noen sånne utfordringer man har med tanke på været. Så vidt jeg vet var det to saltbiler ute og kjørte når ulykken inntraff, sier Tveiten.

- Hva kan bli konsekvensen dersom det viser seg at krav og rutiner ikke er fulgt?

- Man må se på prognoser, og vurdere hva som er gjort og eventuelt ikke gjort. I ytterste konsekvens kan det være snakk om sanksjoner, sier Tveiten.

DRM24 har vært i kontakt med Veidekke i sakens anledning, men foreløpig ikke fått en tilbakemelding på hvilke rutiner de har jobbet etter.

SE VIDEO - HER SMELLER DET:

SKØYTEBANE: Tåke og rundt temperatur på frysepunktet gjorde at regnværet som kom tidligere på dagen skapte rene skøytebanen på asfalten over Lierskogen.
Powered by Labrador CMS