
Slik legger Bane NOR en halv kilometer dobbeltspor på to uker
En bit i jernbanepuslespillet i Drammen faller nå på plass på Gulskogen: 550 meter nytt dobbeltspor, ny sporveksel og bedre sporalternativ for Drammen stasjon.
KLIKK PÅ VINDUET OVER FOR Å SE VIDEO!
DRAMMEN: Den 8. mai ble det rødt lys og stopp for togtrafikken forbi Gulskogen stasjon. Mens reisende måtte avfinne seg med buss for tog og færre parkeringsplasser på stasjonen, gikk nærmere 200 drevne fagarbeidere i gang med å rive opp skinner og fjerne masse i sportraseen.
Virksomheten pågikk døgnet rundt med tre arbeidslag fordelt på tre steder. Over 13 000 kubikkmeter masse ble gravd opp og kjørt vekk.
På grunn av kjøre- og hviletidsbestemmelser var på det på det meste 50-60 lastebilsjåfører i arbeid. Og nærmere 15 000 kubikkmeter steinmasser ble kjørt på plass for ny og bedre underbygging. Mye av de steinmassene kom fra den nye togtunnelen gjennom Strømsåsen.
Timetabellen holdes
Med isolering i bunnen, nye steinmasser og pukk på toppen, ble nye sviller og skinnene lagt ut. Spesialmaskiner har overtatt for rallarene i denne tunge og krevende jobben.
Denne oppgraderingen av sporene ved Gulskogen stasjon gjøres for å smidigere og bedre avviklingen av togtrafikken når Drammen stasjon skal bygges om. Og er en strategisk viktig brikke i arbeidet med dobbeltspor til Gulskogen. Og kanskje videre i retning Kongsberg…
SE VIDEO ØVERST I SAKEN!


