SE VIDEO: Vi ble med inn i Strømsøåsen

Sprenger togtunnel med datastyrt presisjon
I et stålbur med drammensgranitt på alle kanter, sitter Svein Erik (52) og kontrollerer en datastyrt borerigg som med centimeterpresisjon borer tunnelprofilen for dobbeltspor til Vestfold.
KLIKK PÅ VINDUET OVER FOR Å SE VIDEO!
DRAMMEN: Noen dager før jul i fjor fyrte daværende samferdselsminister Jon Georg Dale, av den første symbolske salven for å markere byggestart på dobbeltsporet gjennom Strømsåsen.
År med planlegging, opphetede diskusjoner, omfattende prosesser og forberedelse var tilbakelagt. Klar for bygging av InterCity til Vestfold!
Hovedkvarteret for tunneldelen av dobbeltsporprosjektet ligger ved Gulliksrud sør i Kobbervikdalen. Der er også det tyngste skytset satt inn i brytekampen mot drammensgranitten. Der sprenges tunnelen ut i fullt tverrsnitt for dobbeltspor. Intensjonen er å koble ny skinnegang til eksisterende Vestfoldbane i 2024.
Respekt for fjellet
I fremste rekke, bokstavelig talt som en spydspiss i tunnelarbeidet, sitter Svein Erik Andersen fra Ulefoss. Han er en del av ni fulle tunnelskift fra entrepenøren Veidekke som målrettet jobber seg innover og nordover i Strømsåsen.
– Man må kunne håndverket, ha respekt for fjellet og tenke sikkerhet, det er sprengstoff vi håndterer. Og man må være fortrolig med data og teknikk. Et våkent blikk og en stødig hånd kommer også godt med, sier Sven Erik Andersen.
I et sparsomt opplyst førerhus sitter han omgitt av lysende dataskjermer, flere kontrollspaker og kontrollpaneler. Fra førerhuset på det 50 tonn tunge boremonsteret har han den opplyste stuffen foran seg. Og han har oversikt over sine skiftkolleger som gjør logistikk og feltarbeidet i fuktige, støyende og på alle måter krevende omgivelser.
Drammensgranitt = Bra fjell
Fjellet de forholder seg til er drammensgranitt. En rødbrun granitt og en av landets viktigste bergarter.
– Drammensgranitten er fin å jobbe med. Det er solid fjell med få overraskelser, sier Andersen, som har jobbet med fjell siden 1987.
Han gleder seg over teknikkens fremskritt siden han startet. Det har skjedd kvantesprang innen tunneldrift. Nå sitter han i et lydisolert og oppvarmet førerhus som minner om en flycockpit. Datamaskiner, med presisjon i alle akser, styrer borene som bestemmer tunnelprofilen. Den avanserte boremaskinen navigerer ut fra referansepunkter i veggene i den delen av tunnelen som allerede er drevet.
Flytende sprengstoff
Den datastyrte boreriggen borer 140 hull inn i fjellet i hver økt. Hullene er seks meter dype, og fylles med slurry som detoneres og sprenger ut fjellet. Slurry er sprengstoff som består av to komponenter som hver for seg ikke eksploderer, men som i blanding bokstavelig talt er dynamitt.
1,2 tonn slurry går med til å sprenge seks meter tunnel som representerer 60 lastebillass som kjøres ut.
Sikring, sikring og sikring
Etter hvert som tunnelløpet sprenges innover i fjellet, bores det på forhånd tett i tett med hull rundt tak og vegger. Inn i disse opptil 26 meter dype hullene, pumpes det injeksjonsmasse for å tette sprekker i berget og unngå innlekkasje av grunnvann.
Når fjellet er sprengt ut renskes fjellet for løst berg, først med piggemaskin, etterfulgt av en manuell rensk med spett.
Så sprøytes det på fiberarmert betong og bores inn bergsikringsbolter for stabilisering av berget. Før nye salve bores og sprenges. Når hele tunnelen er drevet ut dekkes tunnelprofilet med en vanntett membran før det støpes en 30 cm tykk kontaktstøp i hele tunnelens lengde.
Stø kurs gull verdt
Og det er her presisjonen betaler seg. For hver centimeter tunnelprofilen avviker fra plankartet går det med ekstra betong og arbeide for millionbeløp. Dobbeltsportunnelen er på drøye seks kilometer, men med tverrslag, servicetunneler og rømningsveier skal det driftes 11 km tunnel.
Men jobben er ikke gjort når hullene i fjellet er ferdig. Da starter arbeidet med å legge skinner, elektriske anlegg, signalanlegg og alt hva en moderne og sikker togtunnel krever.
SE VIDEO ØVERST I SAKEN!
LES OGSÅ: Har startet togtunnel-spunting - her blir det støy og rystelser





