
Vedtok 50% reduksjon av bilkapasiteten i «Rosen»
Med Frp og Sp imot vedtok bystyret i Drammen tirsdag kveld å gå videre med planene om innsnevring av Rosenkrantzgata.
DRAMMEN: Vedtaket betyr et klarsignal for å gå videre med Statens Vegvesens forslag om ombygging av Rosenkrantzgata til kollektivtrasé mellom kommunegrensen til Nedre Eiker og Bragernestunnelen.
Fordi alle Statens Vegvesens alternativer for ombyggingen innebærer at to av dagens fire felt vil bli separerte kollektivfelt forbeholdt buss, er planprogrammet låst til en svært omdiskutert løsning.
Årsaken er at det i praksis betyr en kapasitetreduksjon for biltrafikken i byens mest trafikkerte hovedgjennomfartsåre på 50%.
Klagestorm
Politikerne lot seg åpenbart ikke affisere av de høylytte protestene som har kommet etter at planene ble sendt ut på høring i høst.
Beboerne langs Rosenkrantzgata, bilister som benytter veien og yrkessjåfører har ropt i kor og advart mot det komplette kaos dersom planene blir satt ut i livet.
Egne facebookgrupper mot tiltaket har også blitt opprettet, hvor diskusjonen om planene nå går høylytt.
- Et skritt nærmere kø, kork og kaos
Frps gruppeleder i Drammen, Jon Helgheim, er blant de som har stått på barrikadene mot det han omtaler som galskap. Sammen med en enslig svale fra Høyre, nemlig Harald Wessel-Berg, talte han flertallet midt imot i tirsdagens bystyremøte.
- Vi er nå enda et skritt nærmere å skape kø, kork og kaos i Rosen, uten en gang å bygge en alternativ vei. Med Ap og Høyre i spissen klarte flertallet å ta bort forutsetningen om at firefelt E134 må bygges først for å avlaste Rosenkrantzgata, uttaler Helgheim etter vedtaket tirsdag kveld.
Statens Vegvesen har foreslått fire nye alternativer, som alle har det til felles at ingen opprettholder dagens fire felt for alle trafikanter.
- Dersom trafikken fortsetter å øke med dagens løsning, vil både bussen og bilen få store problemer med å komme seg frem. Selv om små justeringer vil gi en positiveffekt, vil vi ikke nå målsettingene i Nasjonal transportplan (NTP) og Buskerudbyen, skriver Statens Vegvesen i planforslaget.
Prosjektet skal finansieres gjennom Buskerudbypakke2.
FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

