FORSLAGET: Dette er utgangspunktet for ny bybru sett mot Strømsø. Gangveien langs elva vil bli ført ut i elveløpet og ikke i en trang tunnel slik som i dag.

Vil ferdigstille ny bybru i ekspressfart

Etter tiår med utredninger, alarmerende tilstandsrapporter og førstehjelpsutbedringer er politikerne i Drammen klare for å bruke en halv milliard kroner på ny bybru i spleiselag med Bane NOR.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Formannskap og bystyre i Drammen vil nå i september ta stilling til planene for ny bybru i Drammen.

Rådmannen anbefaler arkitektkonkurransens publikumsfavoritt: Forslag 2 fra gruppen Degree Of Freedom/Saaha/Knight Architects/Asplan Viak. Komiteen som vurderte de tre forslagene, mener dette brukonseptet er flott arkitektonisk, og integreres på en god måte på landsiden både på Bragernes og Strømsøsiden.

Bane NOR fremskynder

Bane NORs Intercity-planer og ombygging av Drammen stasjon er den direkte årsaken til at ørkenvandringen om ny bybru nå ser ut til gå over i beslutning og bygging. Bane NOR vil av sikkerhetsgrunner heve jernbanesporene cirka 40 centimeter og øke avstanden mellom kjøreledning og undersiden av bybrua. Og de er villig til å betale for en betydelig del av en ny bru.

Beregningene har en prislapp på 637 millioner kroner hvorav anslagsvis 560 millioner kroner vil belastes Drammen, og kommunen vil forsøke å få tilskudd fra staten. Kommunen vil jobbe videre med finansieringen, og det blir Nye Drammen, der Svelvik og Nedre Eiker er med, som må ta endelig stilling til prosjekt og kostnader.

Går det som rådmann og et sannsynlig politisk flertall ønsker, vil Drammens nye bybilde og turistmagnet stå ferdig i 2024/2025.

Ypsilon-effekt

Da politikerne for noen år siden tvilte seg fram til bygging av Ypsilon så de knapt for seg hvilket visuelt fyrtårn den originalt utformede gangbrua ville bli. Nå byr det seg en anledning til å gi Drammen nok en ny og moderne identitet. En ny bro i byens midtpunkt, en bro som kan bli et viktig og positivt element i profileringen av Drammen.

Etter en litt stille periode i byutviklingen er forskjellige prosjekter nå i ferd med å forlate tegnebrettet og maskiner og byggekraner er tilbake i bybildet. En ny, litt dristig og elegant bro i byaksen vil trolig gi byfornyelsen en kraftig vitamininsprøytning.

Midlertidige løsninger

Når vedtakene er gjort, anbudene godtatt og anleggsmaskinene rykker inn vil det bli et akutt behov for midlertidig løsninger for elvekryssing. Øvre Sund bru vil bli naturlig vei for biltrafikk. For gang og sykkeltrafikk vil det utredes midlertidig løsninger som midlertidig gangbro, gratis skyttelbuss og elveferge.

I arkitektenes forslag inngår også ny gangbru nedstrøms for bybrua. Dette vil bli vurdert i en egen prosess.

Kaos i vente

Uansett går Drammen sentrum mot store trafikale utfordringer. Bane NORs planer innebærer også store arbeider nederst i Konnerudgata, og bygging av kulvert for forbindelsen Øvre Sund-Sundland.

Og nedstrøms i Elvebyen skal det bygges ny Holmenbru og ny adkomst til sykehuset på Brakerøya. Bompenger og protester vil sikkert også være med å krydre trafikkdebatten i årene som kommer.

LES OGSÅ: La frem tre forslag til ny by-, gang- og sykkelbru

NY HØYDE: Seilingshøyden under en ny bybro vil gi plass til roere og høyere farkoster.
LITE TRAFIKK: Broen vil priorietere plass til myke trafikanter.
NYE BRUER: Brobyen Drammen sett fra løuften slik den kan bli med ny bybru og ny gangbru nedtrøms.
NY GANGVEI: På Bragernessiden er gangveien langs elvebredden tenkt å svinge ut i elva og under brua.
Powered by Labrador CMS