
Siste reis for selvkjørende buss
30. juni kjører den selvkjørende bussen i Drammen sin siste tur.
DRAMMEN: Brakar ønsket å videreføre prosjektet, men ville gjerne teste ut å kjøre en del av strekningen uten vert.
Dette har Brakar ikke fått tillatelse til av Vegdirektoratet innenfor de frister vi har for prosjektet. Prosjektet blir derfor avsluttet, opplyser Brakar.
- Dette er allikevel ikke slutten på Brakars arbeid med selvkjørende buss.
- Vi jobber nå for å se på strekningen fra nytt sykehus ut til den nye Fjordbyen. Dette kan være et ideelt sted å sette inn en selvkjørende buss. Målet da er en større, og mer «normal» buss – helt uten vert, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar.
Med noen avbrudd grunnet Covid, tekniske problemer og utfordrende føreforhold, har den gitt et lett tilgjengelig og hyggelig tilbud sentralt i Drammen. I løpet av disse årene har 11.100 passasjerer reist med bussen, opplyser Brakar. Prosjektet har vært et samarbeid mellom Brakar, Applied Autonomy, Vy og Drammen kommune.
- Vår første selvkjørende buss gikk i Kongsberg i tre år. Da vi startet opp i Drammen var det for å teste bussen i et mer komplisert og krevende trafikkbilde, sier Sundfjord.
Trygge og fornøyde kunder ombord
Kundene forteller i intervjuer og undersøkelser at de har høy tro på selvkjørende teknologi, og mener det er en del av fremtiden. De føler seg også trygge om bord, og verten om bord bidrar til å gi trygghetsfølelse.
Få foretrekker vanlig buss med sjåfør. Ikke minst synes kundene på linje 1 at det er et sosialt og hyggelig tilbud hvor de møter andre og kan slå av en prat, ifølge Brakar.
Bussen har fungert som en integrert del av øvrig kollektivtilbud med samme billettsalg og info-systemer. Den har «matet» til store kollektivlinjer i Drammen sentrum og gitt bedre tilgjengelighet i sentrale boligområder hvor mange eldre bor.
Teknologi fortsatt i utvikling
I løpet av prosjektperioden er bussen, som leveres av franske Easy Mile, utviklet og forbedret. Den kjører i dag raskere og smidigere og «klokere» enn ved oppstart. Den kan blant annet håndtere regler som vikeplikt og forbikjøringer selv.
Utfordringer underveis har vært dårlig vintervedlikehold, veiarbeid og stengte gater og god varsling av dette samt varetransport som er uforutsigbar.
Prosjektleder Johan Sigander sier seg uansett godt fornøyd med prøveprosjektet:
- Jeg er stolt av at vi har tatt kundene med på avansert teknologisk utprøving i verdensklasse! Linje 1 kan virke langsom, men bak fasaden er det kompleks selvkjørende teknologi under utvikling. Vi har utfordret denne teknologien i et travelt byområde – med passasjerene som testpiloter! Vi har ikke fått til alt vi har ønsket, men å andre siden har vi fått en helt ny hyggelig møteplass om bord på bussen samtidig som innbyggerne i Drammen har fått et vink om det som vil komme av moblitetsløsninger i fremtiden.