To nye elbil­rekorder i september

September ga to nye elbilrekorder i Norge. 98,3 prosent av alle nye personbiler i september var elbiler – den høyeste andelen noensinne registrert i en enkeltmåned.

Publisert

NORGE: Og etter årets første ni måneder er elbilandelen av nybilsalget på hele 95 prosent. Også det er ny rekord.

- Dette viser at vi er så godt som i mål med nullvisjonen om at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Rene bensin- og dieselbiler er i ferd med å nulles ut. Nå blir det viktig å få varebilene og lastebilene inn i samme retning, sier direktør Geir Inge Stokke i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Av alle førstegangsregistrerte nye personbiler i september, utgjorde andelen bensin- og dieselbiler - inkludert hybridvarianter - kun 1,7 prosent til sammen. Det er den laveste andelen noensinne.

Nå prioriterer mange nybilkjøp

Samtidig som elbilandelen er tidenes høyeste, er det god fart i nybilsalget. I september ble det registrert 14 329 nye personbiler, det er drøyt ti prosent flere enn i samme måned i fjor. Så langt i år er det registrert 113 325 nye personbiler, og det er 23,5 prosent flere enn på samme tid i 2024. Hele 95 prosent av alle nye personbiler hittil i år, er elektriske.

- Fortsetter dagens fart i nybilsalget ut året, så ligger vi godt an til å nå OFVs prognose på rundt 140 000 – 150 000 nye personbiler i 2025. Det betyr at vi igjen nærmer oss et «normalnivå», sier Stokke. Han peker på at lysning i økonomien kombinert med atskillige kampanjer med prisgunstige tilbud, trekker folk til bilbutikkene.

- Mange ser muligheten til å realisere sitt ønske om ny bil. Alt som bidrar til en nyere, bedre og tryggere bilpark er noe vi som samfunn bør glede oss over. For vi har i gjennomsnitt en gammel bilpark, og det er ikke bra for noen, sier Stokke.

Tesla fortsatt den nye «folkevognen»

I september var det ingen bilmerker som kunne hamle opp med Tesla. Bilmerket hadde alene en markedsandel på nesten 34 prosent, mens Volvo og Volkswagen i samme måned hadde markedsandeler på henholdsvis 8,7 og 7,9 prosent. 

For året så langt ligger Teslas markedsandel - som klart toppes av Model Y – på drøyt 19 prosent. På de neste fire plassene følger Volkswagen, Volvo, Toyota og BMW – bilmerker med lange tradisjoner i Norge.

Bilbransjen presses – kjøpers marked

De relativt høye registreringstallene, kombinert med mange gunstige kampanjer og prisavslag, gir samtidig bilbransjen utfordringer. Mange forhandlere melder om at de nå presses på marginer og priser, særlig på elbiler i de rimelige segmentene.

- Det er ingen tvil om at det er beinhard konkurranse blant forhandlere og importører. Nå er det kjøpers marked, og prisene på mange elbiler har gått ned, sier Stokke.

Spenning rundt rentenivå og statsbudsjett

Hva som skjer med rentenivået fremover vil kunne påvirke nybilsalget, men ikke minst knyttes det stor spenning til om det blir endringer i bilavgiftene når statsbudsjettet legges frem senere i oktober.

- Prispress og usikkerhet rundt hva som kan komme av endringer i bilavgifter, gjør situasjonen utfordrende for bilbransjen. I tillegg skaper det usikkerhet for de som vurderer å kjøpe ny bil, når man ikke vet hva endelig pris på bilen blir. Ett av spenningsmomentene i kommende statsbudsjett, er om nivået for momsfritak på elbiler senkes fra dagens beløp som er på en halv million kroner, sier Geir Inge Stokke.

Stadig flere el-varebiler

Mens elektrifiseringen av nye personbiler nærmest er komplett, er det langt igjen for varebilene før målet er nådd - men det går riktig vei. Salget av nye varebiler økte kraftig i september i år sammenlignet med samme måned i fjor. Det ble registrert 2 889 nye varebiler, hele 51 prosent flere enn i september 2024. Elbilandelen for varebilene var på 43 prosent, mot 23 prosent i september i fjor.

Etter årets ni første måneder er det registrert 19 605 nye varebiler, og det er 7,5 prosent færre enn på samme tid i fjor. Selv om antallet nye varebiler er lavere enn i fjor, så er det tydelig at elektrifiseringen av varebilparken også setter fart: Nesten 45 prosent av alle nye varebiler i år er elektriske, mens andelen i fjor på samme tid var snaut 29 prosent.

Insentiver må til

- At salget av nye varebiler har gått ned hittil i år, kan bety at mange bedrifter har en utfordrende økonomi, og derfor setter fornyelse av bilparken på vent. Samtidig øker elbilandelen, og det er et tydelig signal om at vi trenger nye insentiver for å øke farten i elektrifiseringen og nå målet som politikerne har satt, sier Geir Inge Stokke.

Powered by Labrador CMS