PÅ VEI TILBAKE: Pumpene gikk søndag kveld for fullt i innsjøen som har forårsaket kaos i trafikken de siste dagene. Mandag morgen var vannet borte.

Tømmer undergangen for vann - E134 gjenåpnet

Vannet er borte, og etter litt opprydning kunne Vegvesenet gjenåpne E134 i begge retninger Hokksund-Drammen natt til mandag. I morgentimene ble også Drammensveien åpnet forbi undergangen.

Publisert Sist oppdatert

MJØNDALEN: Vannet har nemlig trukket seg tilbake både på Steinberg og i jernbaneundergangen som ble oversvømt tidligere søndag

Veitrafikksentralen opplyste til DRM24 søndag kveld at entreprenøren ville gjennomføre opprydningsarbeid på stedet i løpet av natten, og at det gjenåpnes så fort som mulig når dette er utført. Det skjedde ved 02.30-tiden.

STEINBERG: Det er nå bare en liten vannpytt som gjenstår. Entreprenøren skal trolig børste og spyle litt før det er klar for å sette på trafikk.

Rundkjøringene tømmes for vann

Når det gjelder jernbaneundergangen inn mot sentrum som forbinder Mjøndalsbrua/FV283, Drammensveien og E134, var mannskaper fra både Drammen kommune og Viken fylkeskommune i sving på stedet søndag kveld.

Ambisjonen er at i det minste begge rundkjøringene kan gjenåpnes på hver side av undergangen mandag morgen. Ved 0600-tiden melder Veitrafikksentralen at Drammensveien er forbi undergangen.

I løpet av morgentimene ble også undergangen åpnet ettet at det siste vannet hadde blitt pumpet opp.

Ferske bilder viser at vannet nå har trukket seg en del tilbake, fra det omsluttet rundkjøringene fullstendig.

Tar godt unna

Etter en drøy time med kraftige pumper i sving hadde vannet sunket 20-30 centimeter søndag kveld. Før mannskapene startet hadde ikke vannet sunket overhodet, da avløpet i undergangen er potte tett. 

- Det betyr at alt må suges opp, får DRM24 opplyst.

Jobben kunne starte søndag kveld ettersom Drammenselva nå har sunket såpass at det ikke lenger er fare for at den flommer over påkjøringsrampa fra undergangen under E134.

En minibåt som mannskapene brukte målte da 120 centimeter på det dypeste i undergangen, hvilket betyr at vannet har vært rundt 150 centimeter dypt før pumpingen begynte.

Denne mini-motorbåten ble valgt som fremkomstmiddel for å kontrollere dybden i bassenget.
ØDELAGT MIDTRABATT: Bare mens DRM24 var på stedet passerte to biler gjennom sperringene ulovlig.
GA BLAFFEN 1: Bilisten kronglet seg gjennom sperringene, over i motgående, gjennom vannet og måtte ut og flytte på sykler før han kom seg ut av rundkjøringen igjen.
GA BLAFFEN 2: I motsatt retning kom det nok en bilist kort tid etter.
Powered by Labrador CMS