MENINGER: Elli Graf Konfliktrådsleder, Sør-Øst
Ungdomsstraff er ikke «en klapp på skulderen»
MENINGER: Den negative utviklingen i barne- og ungdomskriminalitet står
høyt på agendaen i media. Tema på politisk kvarter tirsdag 6. august var Frps forslag om å senke den kriminelle lavalder og fjerne
dagens ungdomsstraff. Helge André Njåstad (Frp), som
er leder i justiskomiteen på Stortinget, sa blant annet at ungdomsstraff ikke virker og bare er «en klapp på
skulderen». I etterkant av dette har mange engasjert seg i debatten.
Det er positivt at det er enighet om at utviklingen er
bekymringsfull og at vi må prioritere tiltak som kan snu utviklingen. Som
ansvarlig for straffegjennomføring av ungdomsstraff for unge mellom 15 og 18 år,
vil konfliktrådet bidra til en kunnskapsbasert debatt. Målet må være å ha tiltak
og straffereaksjoner som virker, - som ivaretar hensynet til beskyttelse av
samfunnet og samtidig forebygger fremtidig kriminalitet. Ungdomsstraff er ett
av verktøyene for å ivareta dette. Vi har hatt en nedgang i antall
ungdomsstraffesaker fra 73 saker i 2022 til 59 i 2023. Dette er en nedgang på
19 %. Når det gis inntrykk av at det er sammenheng mellom kriminalitetsutviklingen
og at ungdomsstraffen ikke virker, så er det derfor ikke riktig.
Straffen
tilpasses ungdommens oppfølgingsbehov - både ved å sette de nødvendige rammene,
og å sette inn både rehabiliterende og kontrollerende tiltak for å nå målet om
et liv uten kriminalitet. Ungdommene forplikter seg til å følge en individuelt
tilpasset plan som blant annet kan omfatte rusbehandling, innetider, oppholds-
eller kontaktforbud, utdanning og barnevernstiltak. Konfliktrådet koordinerer
oppfølgingsteamet som sammen følger opp ungdommen.
Det er lett å tro at ungdomsstraff er for mild. Dette avkrefter
forskning. Nordlandsforskning har følgeevaluert reaksjonen, og påpeker i sin
rapport fra 2019 at ungdommene opplever
reaksjonen som krevende, og at de opplever frihetsinnskrenkningen som straffen
innebærer, straffende i seg selv.
Ungdomsplanen som unge lovbrytere forplikter seg til å
følge, kan inneholde tiltak som annen ungdom forventes å gjennomføre, som å gå
på skolen. For ungdom med et oppfølgingsbehov krever det imidlertid stor
endring av egen adferd å få til det samme. Å gjennomgå rusbehandling, ta tak i
psykiske utfordringer, og stille på arenaer der en i stor grad har opplevd
manglende mestring, er ingen enkel sak.
Konfliktrådet legger til rette
for at ungdommen kan møte fornærmede og ta ansvar for det vedkommende har
gjort, dersom partene er klare for dette. Dette er en del av det som kalles
gjenopprettende prosess. Møtene fører gjerne til at ungdommen får forståelse
for konsekvensene av sine handlinger på en ny måte, og at fornærmede kan legge
hendelser bak seg og få tilbake tryggheten.
For barn og unge som er under 15
år, og som derfor ikke kan straffes, erfarer vi også at slike møter er
virkningsfulle - både for de som har begått handlingen og de som har blitt
utsatt for lovbruddet. Dette mener vi kan brukes i større grad, noe vi snakket
om i Dagsnytt 18 i sommer. For målgruppen under 15 år som politiet
særlig er bekymret for, vil dette kunne være ett tiltak sammen med annen
oppfølging.
Siden oppstart av reaksjonene høsten 2014 har
andelen ungdom som fullfører straffen økt fra 56 (2015) til 80 prosent (2023). Dette
er gode resultater. Noen få ungdommer som har gjennomført ungdomsstraff, begår
ny alvorlig kriminalitet. Samtidig ser vi at flertallet ikke begår ny
kriminalitet. I den grad de gjør det, begår de fleste mindre alvorlige lovbrudd.
En studie gjennomført av Oslo
Economics i 2022 bekrefter at barn og unge som begår kriminalitet har dårligere
oppvekstvilkår enn sine jevnaldrende. De har oftere vært i kontakt med
barnevernet, og de gjør det også svakere på skolen. Av egen erfaring ser vi at
disse ungdommene ofte har sammensatte utfordringer med helse og rus og at de
har et stort behov for trygge voksne relasjoner.
Forskning er tydelig på at
slike forhold gir økt risiko for kriminalitet. Skal vi få disse ungdommene ut
av en kriminell løpebane må vi derfor gi dem muligheten til å ta tak i
utfordringene sine. Det har store konsekvenser, både for samfunnet og den
enkelte, dersom vi ikke lykkes med dette.
De viktigste elementene for å få unge ut av kriminalitet
er meningsfull dagaktivitet som skole, praksisplass eller jobb, og å bygge gode
relasjoner som kan være der når straffen er avsluttet. Nordlandsforskning
konkluderte med at kombinasjonen tett individuell oppfølging og bruk av
gjenopprettende prosess, er en god tilnærming til målgruppen. Konfliktrådet
jobber nettopp bredt med gjenopprettende prosess og relasjonsbygging. Oslo
economics sin studie i 2022, viste at en høyere andel av ungdommene var i
arbeid eller utdanning etter gjennomført reaksjon hos konfliktrådet,
sammenlignet med perioden før straff.
Vi vet også at rask og tydelig reaksjon er avgjørende, og jobber
stadig med å få ned tiden. Vi driver forbedring i egen etat, og i samarbeid med
de andre aktørene i straffesakskjeden og velferdssektoren for å gjøre egnede
tiltak mer tilgjengelig. Særlig viktig er tiltak innen helse, barnevern, skole,
arbeid og fritidstilbud.
Fra 1. september iverksettes en rekke lovendringer knyttet til
ungdomsstraff, blant annet som oppfølging av funn og anbefalinger i
Nordlandsforskning. Endringene skal bidra til raskere reaksjoner, bedre
samarbeid og utvidede muligheter for domstolen til bruk av restriktive tiltak.
Det blir blant annet mulighet til å kombinere ungdomsstraff med ubetinget
fengsel i de mest alvorlige sakene, og å kombinere ungdomsstraff med bruk av
elektronisk fotlenke. I tillegg vil domstolen få flere alternativer dersom
ungdommen bryter straffen. Vi mener dette vil kunne bidra til å møte
utfordringene som gjelder ungdommer som begår gjentatt og alvorlig
kriminalitet.
Av
Elli Graf
Konfliktrådsleder Sør-Øst