YouTube's TikTok-konkurrent kommer til Norge

Lanserer YouTube Shorts.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: - Nå vil brukere verden over kunne ta i bruk YouTubes nye videoopplevelse for å lage korte, fengende videosnutter med bare mobiltelefonen, uttaler Google i en pressemelding.

YouTube kunngjør mandag at betaversjonen av YouTube Shorts kommer til Norge. YouTube har siden Shorts først ble annonsert i september 2020 utvidet til 26 land. Med den nyeste utrullingen vil YouTube Shorts bli tilgjengelig i mer enn 100 land verden over hvor YouTube allerede er etablert.

Betaversjon av Shorts vil være tilgjengelig for alle i Norge innen onsdag 14. juli.

- Korte videosnutter har allerede vært synlig på plattformen, men nå vil brukere i Norge for første gang få tilgang til Shorts «Creation Tools». Det inkluderer et flersegment-kamera for å sette flere videoklipp sammen, muligheten til å spille inn med musikk, kontrollere hastighetsinnstillinger og mer.

Brukere får også muligheten til å ikke bare bruke lyd fra andre Shorts-videoer, men også fra milliarder av videoer på YouTube.

- Dette åpner opp for en kreativ lekeplass ulikt noe annet tidligere. Brukere kan skape deres egen kreative vri på innholdet de elsker å se på YouTube og bidra til å gjøre det tilgjengelig for et nytt publikum. Det kan være alt fra å reagere på favorittvitsene sine, prøve en annen youtubers matoppskrift for første gang, eller gjenskape komiske sketsjer, heter det i pressmeldingen.

Skaperne vil ha kontroll over eget innhold og vil kunne velge det bort dersom de ikke ønsker at deres lange videoer skal kunne remixes. Samtidig som produktet ekspanderer internasjonalt, tilføyes det også et nytt sett av funksjoner i eksisterende og nye markeder, som for eksempel:

  • Legge på tekst i spesifikke deler av videoen
  • Legge til postetekst automatisk
  • Spille inn opptil 60 sekunder med Shorts-kameraet
  • Legge klipp fra telefonens bildegalleri inn i innspillinger som er gjort med Shorts-kameraet
  • Bruke enkle filtre for å fargekorrigere Shorts-videoen. Flere effekter kommer.

– Vi ønsker å gjøre det lett og morsomt å lage Shorts, sier Todd Sherman, Global Product Manager for YouTube Shorts, og legger til:

– Mens vi fortsetter å bygge Shorts sammen med våre skapere og artister, vil vi legge til flere funksjoner som brukerne kan prøve.

Når det gjelder musikk, vil artister og skapere ha et stort bibliotek av sanger til å bruke i deres Shorts fra mer enn 250 platemerker og utgivere rundt om i verden, inkludert Universal Music Group sine platemerker og utgiverselskaper, Sony Music Entertainment og Sony Music Publishing, Warner Music Group og Warner Chappell Music, Believe, Merlin, Because Music, Beggars og Kobalt, og flere.

- Leverer en sømløs seeropplevelse på tvers av hele YouTube

- Å hjelpe folk med å finne fram til Shorts for underholdning og hjelpe skapere med å bli oppdaget er også en nøkkelkomponent i produktopplevelsen. Derfor hadde YouTube allerede før «Creation Tools» ble kunngjort, introdusert et område på plattformen spesielt for Shorts, samt lansert en ny seeropplevelse som lar brukerne enkelt sveipe vertikalt fra en video til den neste. Det er også lagt til en Shorts-fane på mobil som gjør det enklere for brukere å se Shorts med kun et enkelt trykk.

Per i dag har YouTube Shorts-avspilleren over 6,5 milliarder daglige visninger globalt.

- Shorts vil være en integrert del av YouTube-opplevelsen som brukerne allerede kjenner og elsker. For eksempel, hvis en bruker hører litt av en sang på Shorts, kan de enkelt finne fram til hele sangen, se musikkvideoen eller lære mer om artisten på YouTube.

Støtter skapere på mobil

YouTube har hjulpet en hel generasjon skapere med å gjøre deres kreativitet om til forretningsvirksomhet, og til å bli neste generasjons medieselskaper. I løpet av de siste tre årene har selskapet utbetalt mer enn 30 milliarder dollar til skapere, artister og medieselskaper.

Siden Shorts er en ny måte å se og lage YouTube-innhold på, har selskapet utforsket ulike måter for inntektsgenerering og belønning av skapernes innhold. Det inkluderer det nylig annonserte YouTube Shorts Fund – et fond på 100 millioner dollar som skal distribueres i løpet av 2021-2022.

– Vi vet at det kommer til å ta tid å få til dette riktig, og vi har bare så vidt startet. Vi kan nesten ikke vente på at brukerne begynner å prøve Shorts og hjelper oss med å bygge en førsteklasses kortvideo-opplevelse inne på YouTube, sier Sherman.

Powered by Labrador CMS