- HER ER DU KONGEN AV VEIEN: Stein Grøndal på Bilbutikken på Gulskogen viser fram den første demobilen som kundene har kunnet prøve de siste dagene. Doningen er en av årets store nyheter på elbil-fronten.
- HER ER DU KONGEN AV VEIEN: Stein Grøndal på Bilbutikken på Gulskogen viser fram den første demobilen som kundene har kunnet prøve de siste dagene. Doningen er en av årets store nyheter på elbil-fronten.

Stein spår helelektrisk pickup blir ny storselger

Den har enorme proporsjoner og er Fords første helelektriske utgave av den legendariske Ford F-150. Det i seg selv er en nyhet som har skapt enorm interesse for helt andre kunder enn den klassiske målgruppen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: - Det blir som å sette seg inn i en cabincruiser som går som en racerbåt. Det går noe innmari, det må bare oppleves, forteller Stein Grøndal, daglig leder på Bilbutikken entusiastisk. 

I dagene før helga har kundene for første gang kunne prøve den nye elektriske Ford F-150 Lightning, den første helelektriske pickup-en med skikkelig rekkevidde (omlag 40 mil WLTP) fra det amerikanske segmentet i denne klassen

- Vi har gradvis sett større og større biler bli helelektriske, men når vi har kommet hit har reisen på mange måter blitt komplett, sier Grøndal. 

RUVER: Det er ingen småbil vi her snakker om, bilen tar et gods jafs i alle himmelretninger.
RUVER: Det er ingen småbil vi her snakker om, bilen tar et gods jafs i alle himmelretninger.

Fra klan-kultur til bil for hvermannsen

At de virkelig store pick-up-ene, og nå altså den legendariske Ford F-150 som har vært USA's mest solgte bil i mange tiår, blir lansert i helelektrisk utgave, åpner nye dører for helt nye målgrupper. 

-  De gamle importerte vi selv via USA, for de har aldri blitt tatt inn av Ford Norge. De var forbeholdt en egen klan som visste hva de skulle ha. Dette favner et mye bredere publikum, slår Grøndal fast.

Lightning-navnet får naturligvis dobbelt betydning på F-150-en, som ikke bare fyller elektroner på tanken, men også går som et olja lyn (0-100 på fire sekunder i topputgaven på 580 hestekrefter.)

Vil ta markedsandeler

Raskt går det også unna med salget, ifølge Grøndal. Folk har stått på venteliste både for å prøve og kjøpe bilen.

- Folk har søkt om å stå på liste og vi har rundt 30 personer som vil kjøpe. Denne vil gi oss et kraftig løft, sier Grøndal, som håper å kunne levere ut de første bilene på Gulskogen allerede før nyttår.

Blant dem finner vi trolig noen som nå også kan ta steget inn i det utskjelte segment fra miljø-fiffen - uten lenger å frykte stempel som miljøfiendtlig «fossil-brenner».

Ifølge Grøndal er det ingen tegn til at kundene lenger ikke vil bruke forhandlere fremfor å kjøpe bilen uprøvd på nett.

- Folk vil prøvekjøre og snakke finansisering og innbytte, dekk, hjul og utstyr, sier Grøndal
.

Prisene på nye helelektriske Ford F-150 Lightning starter i området 1.150.000-1.200.000 ferdig på veien.

ENORM BAKSETEPLASS: Grandiose proporsjoner - som det meste som kommer fra USA.
ENORM BAKSETEPLASS: Grandiose proporsjoner - som det meste som kommer fra USA.
ROMSLIG BAGASJEPLASS: «Frunken», hvor vi på fossilmodellen vanligvis finner en stor V8-er, må være blant de aller største i elbilsegmetet - og tilbyr også god, innvendig lasteplass foran (400 liter) i tillegg til lasteplanet bak.
ROMSLIG BAGASJEPLASS: «Frunken», hvor vi på fossilmodellen vanligvis finner en stor V8-er, må være blant de aller største i elbilsegmetet - og tilbyr også god, innvendig lasteplass foran (400 liter) i tillegg til lasteplanet bak.
HENGERFESTET ER IKKE GLEMT: Ford F-150 skal være en arbeidshest også i elektrisk utgave med 3,5 tonn tilhengervekt.
HENGERFESTET ER IKKE GLEMT: Ford F-150 skal være en arbeidshest også i elektrisk utgave med 3,5 tonn tilhengervekt.
Powered by Labrador CMS