Nesten fullt av nybiler på Drammen havn. Jule og nyttårsønske: Minst mulig snø!

Bilbåter og nybiler i kø

Etterslep på leveranser og et race for å rekke avgiftsforhøyelser gjør at nybilimport, klargjøring og distribusjon nå går på høygir i bilbyen Drammen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Bilåret 2022 ha vært preget av mangel på databrikker og andre deler til produksjon, covid-restriksjoner med redusert fabrikkapasitet og kø og kaos i distribusjonskanaler. Men nå ser det ut til at bilverden er i ferd med å vende tilbake til normalen.

- Ved utgangen av august i år lå nybilimporten 20 prosent under fjoråret. Men så løsnet det og volum og tempo har økt betydelig. I uke 45 som vi har rett bak oss, ble det importert 5500 biler og fortsetter det slik blir året bra, sier assisterende havnedirektør Ivar A. Vannebo til DRM24.

Det ligger an til et merkbart hopp i nybilavgiftene fra nyttår. I god norsk tradisjon gir det et importrush for fortolling før året avsluttes. Bedret leveranssituasjon og effektiv logistikk gir tett trafikk av bilbåter til Drammen og utnyttelse av hver kvadratmeter parkeringsplass på land.

De fleste av de 686 Teslaene som rullet i land søndag skal skos om til norsk vinter i det som må kalles en stor dekkoperasjon.

Tollboden bilkai

Denne helgen ble også Tollbukaia tatt i bruk som bilbåtkai. Main Highway klappet til kai etter ankomst fra Zeebrugge i Belgia med 686 skinnende nye Teslar om bord. Noen timer senere med intens trafikk på kaikanten var de parkert på inngjerdet og bevoktet område litt lenger øst på Tangenkai.

- Det er et puslespill der det er viktig at bilene ikke parkeres inne, at de effektiv kan sendes videre til inspeksjon, klargjøring og utlvering til kunder, sier Vannebo.

Og han håper på milde dager fremover. Snøfall vil skape problemer og heft for hele importkjeden.

Tollbukaia omdøpt til Kai Tesla for en periode.

Forsinket distribusjon

Drammen havn snur seg rundt og løser oppgavene med å finne kaiplass til bilbåter og parkeringsplasser for nye biler. Med leddene i importkjeden med klargjøring og distribusjon har det ikke like enkelt. Axess Logistics er en sentral aktør i det arbeidet. De kjøpte i vår opp konkursboet til sin største konkurrent og skal tilpasse seg den nye situasjonen.

Samtidig som de skal håndtere en dobling av importerte biler. Og har varslet kunder og forbindelser om opptil syv dagers forsinkelser i leveringer. Der er det alle mann på dekk og ferie og fridager henger i en løs wire.

Trofaste bakkemannskaper sørget for smidig ilandkjøring utover søndagskvelden.
Tolllbukaia ble oppgradert til importkai for biler søndag fordi den dedikerte kaiplassen var opptatt. Her Main Highway som søndag losset nye Tesla fra Belgia.
Powered by Labrador CMS