Politisk styringsgruppe vedtok endelig søknad om ny belønningsavtale i sitt møte 24. juni. Her representert ved t.h. Tore Opdal Hansen (fylkesordfører), Kjell Arne Hermansen (ordfører Drammen/leder av politisk styringsgruppe), Kjetil Kivle (ordfører Lier) og Trond Bermingrud (varaordfører Øvre Eiker).

Buskerudbyen søker om ny belønningsavtale

Buskerudbyen ber om økt tilskudd til buss i søknaden om ny belønningsavtale for perioden 2026-2029.

DRAMMEN: Totalt søker Buskerudbyen om 147 millioner kroner årlig, til sammen 588 millioner kroner for hele fireårsperioden, opplyser Buskerudbyen i en pressemelding.

Søknaden ble vedtatt av den politiske styringsgruppen 24. juni, og sendt til Statens vegvesen. Samferdselsministeren ga positive signaler om muligheten for en ny avtale i møtet med Buskerudbyen i fjor vår.

Vil styrke satsingen på buss

Belønningssøknaden bygger på gjeldende avtale, justert for prisvekst. I tillegg bes det om 25 millioner kroner ekstra per år til kollektivtilbudet. Bakgrunnen er kraftig kostnadsvekst i bussdriften og behovet for å styrke tilbudet, særlig i forbindelse med det nye sykehuset på Brakerøya og utbygging av jernbanenettet.

Det bes også om at midlene Buskerudbyen i dag får som øremerket tilskudd til reduserte billettpriser, kan inngå i den nye avtalen uten øremerking. Målet med dette er å gi økt lokalt handlingsrom, slik Grenland har fått i sin belønningsavtale for 2025–2028.

Buskerudbyen har hatt belønningsavtale med staten siden 2010. Avtalene har vært viktige for å nå målene om nullvekst i biltrafikken og økt kollektivbruk. Antall kollektivreiser har økt, med unntak av årene preget av koronapandemien. I dag er passasjertallene høyere enn før pandemien.

Belønningsavtalen

Siden 2010 har Buskerudbyen fått statlige belønningsmidler for å styrke kollektivtilbudet, minske bilbruken og gjøre det enklere å sykle og gå. 

Totalt har Buskerudbyen fått rundt 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler.

  • 2010–2013: 280 millioner kroner
  • 2014–2017: 308,3 millioner kroner
  • 2018-2019: 166 millioner kroner
  • 2020-2021: 180 millioner kroner
  • 2022-2025: 424 millioner kroner

Ny avtale trolig først våren 2026

Før en ny avtale kan inngås, må det rapporteres på måloppnåelse og bruk av midlene i inneværende periode. Fristen for dette er 31. januar 2026. Statens vegvesen vil deretter gi sin anbefaling til Samferdselsdepartementet, som fatter den endelige beslutningen.

- En ny avtale vil trolig ikke være på plass før våren 2026. Statsbudsjettet for 2026 vil imidlertid gi et bilde av nivået for ny belønningsavtale for Buskerudbyen sett fra statens side, uttaler Buskerudbyen.

Det legges til grunn at en ny belønningsavtale kan inngå i en eventuell fremtidig byvekstavtale for Buskerudbyen.

Dette er Buskerudbyen

Buskerudbyen er et offentlig samarbeid for å løse felles utfordringer innen transport, miljø og arealutvikling.

Geografisk består Buskerudbyen av kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg. Målet er å få til vekst, samtidig som byområdet utvikles til et attraktivt, bærekraftig og konkurransedyktig byområde for både innbyggere og næringsliv.

Kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg, Buskerud fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet er partnere i samarbeidet. Statsforvalteren er observatør.

Buskerudbyen styres av politikerne og lederne i statsvirksomhetene. Det er de folkevalgte i kommunene og fylkeskommunen som tar alle avgjørende beslutninger.

Ordfører i Drammen, Kjell Arne Hermansen er for tiden leder av politisk styringsgruppe.

Powered by Labrador CMS