Kjemper for sykehustilbud

Ordfører Kjell Arne Hermansen har på vegne av det politiske miljøet i Drammen tatt kontakt med Vestre Viken helseforetak for å beholde revmatologisk avdeling ved Drammen sykehus.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Vestre Viken HF vurderer å samlokalisere revmatologisk avdeling ved sykehuset i Drammen med Martina Hansens hospital i Bærum. 

«Vi ønsker allerede nå å understreke betydningen av at denne viktige avdelingen opprettholdes ved Drammen sykehus», skriver ordføreren i et brev til helseforetaket.

Dårligere tilgang

I brevet lister ordføreren opp en rekke punkter som børe tale for at revmatologisk avdeling ikke flyttes fra Drammen til Bærum.

«Drammen sykehus betjener en stor befolkning i Drammensregionen, Kongsbergregionen og deler av Vestfold. En flytting av det revmatologiske tilbudet til Sandvika vil gi mange pasienter betydelig lengre reisevei og dårligere tilgang til nødvendig spesialistbehandling. Dette rammer særlig eldre, kronisk syke og personer med redusert mobilitet», skriver ordføreren.

Han understreker også det nye sykehuset i Drammen er bygget for å samle spesialisthelsetjenestene og legge til rette for helhetlige pasientforløp. Revmatologiske sykdommer berører ofte flere organer og krever samarbeid mellom ulike spesialiteter. Ordfører Kjell Arne Hermansen mener derfor at en utflytting av revmatologien vil bryte opp denne helheten og svekke muligheten for tverrfaglig behandling.

Rammer sårbare grupper hardest

Dersom revmatologisk avdeling ved sykehuset i Drammen samlokaliseres med Martina Hansens hospital i Bærum frykter ordføreren at det er sårbare pasientgrupper som rammes hardest.

«Pasienter med revmatiske sykdommer og osteoporose lever ofte med smerter, redusert funksjonsevne og omfattende helseutfordringer. For disse pasientene er nærhet til behandling særlig viktig. Lengre reisevei kan føre til lavere oppmøte, forsinket diagnostikk og dårligere behandlingsresultater», skriver ordføreren til Vestre Viken HF.

Han trekker også fram tilbudet barn og unge og deres behov for et helhetlig behandlingstilbud. Drammen sykehus har barneavdeling og etablerte behandlingsforløp for barn og unge med revmatiske sykdommer. Ordføreren frykter derfor at en flytting vil svekke sammenhengen mellom barne- og voksenbehandling og gjøre overgangen vanskeligere for unge pasienter.

Frykter at kompetanse går tapt

I brevet trekker ordføreren også fram nødvendigheten av å bevare den tverrfaglige kompetansen. Behandling av de mest alvorlige revmatologiske sykdommene krever tett samarbeid mellom revmatologer, lungespesialister, nevrologer og andre fagmiljøer.

«Denne kompetansen er samlet ved Drammen sykehus og bør videreutvikles der fremfor å fragmenteres. Revmatologisk avdeling ved Drammen sykehus har over tid bygget opp høy faglig kompetanse, gode resultater og høy pasienttilfredshet. Flytting innebærer risiko for tap av nøkkelpersonell og kompetanse som det har tatt mange år å bygge opp», skriver ordføreren.

Han ønsker nå å komme i dialog med Vestre Viken HF om hvorfor dagens tilbud ved revmatologisk avdeling bør videreføres.

Powered by Labrador CMS