Lavere prisvekst enn fryktet på mat og drikke i februar

Det var ventet at matprisene skulle stige i februar, men veksten ble betydelig lavere enn mange eksperter hadde fryktet. Tøff konkurranse mellom dagligvarekjedene bidro til dette.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned i februar, fra 12 til 8,8 prosent. Dette er betydelig lavere enn prisveksten i våre naboland, melder Virke i en pressemelding.

Det var forventet en prisøkning på mat og drikke i februar, blant annet fordi dagligvarekjedene og leverandørene forhandler om priser to ganger i året, og 1. februar er det ene av to «prisvinduer» der leverandørene kan justere sine priser til butikkene. Det siste halvåret har aktørene i matverdikjeden opplevd store kostnadsøkninger, både for strøm, drivstoff, emballasje, gjødsel og råvarer, og forventningen var derfor at matprisene ville øke betydelig i dette «prisvinduet».

De første dagene etter 1. februar meldte flere aviser at prisene hadde økt med nær ti prosent siden januar, men etter at flere av de største dagligvareaktørene valgte å avstå fra prisøkninger, falt prisveksten markant i forhold til det som var forventet, og endte til slutt på 1,6 prosent.

Til sammenlikning var tallet 4,5 prosent i februar i fjor. Årsprisveksten gikk dermed ned fra 12 til 8,8 prosent.

- Praksisen med prisvinduer gjør at matprisene normalt stiger den 1. februar. Når enkelte dagligvarekjeder likevel valgte å avstå fra prisøkninger, og flere fulgte etter, viser det at konkurransen mellom butikkjedene er knalltøff, sier Bendik Solum Whist, direktør for dagligvare i Virke.

Fortsatt lavere prisvekst enn i Sverige og Danmark

En årsprisvekst på 8,8 prosent er betydelig lavere enn i våre nærmeste naboland, Sverige og Danmark, der matprisene har økt med nær 20 og 15 prosent det siste året. I EU har matprisene i gjennomsnitt økt med drøyt 18 prosent det siste året.

- Det at matprisene har økt vesentlig mer i våre naboland viser at prisveksten vi opplever ikke er et særnorsk fenomen. Og selv om det kan føles som en mager trøst, så er det jo positivt for kundene at prisveksten i februar ikke ble så høy som det mange hadde fryktet i forkant, sier Whist.

Powered by Labrador CMS