POPULÆR BIL: Det er travle dager for Mercedes-selgerne Martin Storevik Norum (t.v.) og Marius Lieng, spesielt med Mercedes-Benz EQC.

Nybilstatistikken: Nå er det eksklusive biler som gjelder

Audi klarte det kunststykket å bli distriktets største bilmerke også i juli måned, men det spørs om ikke jubelen var enda et hakk høyere hos konkurrenten på Kjellstad. Her kunne Bertel O. Steen notere en juli-andel på hele 12,4% for Mercedes.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: At bilkundene i drammensdistriktet har sans for premiumbiler, kan det ikke være tvil om. I juli var nesten hver fjerde nyregistrerte bil en Audi e-tron eller en Mercedes-Benz EQC – og til sammen sto de to merkene for 27,4 prosent av markedet.

Med 13,5 prosent BMW og Volvo i tillegg, endte juli med at mer enn fire av ti biler var av de etablerte premium-merkene i drammensdistriktet. Dette viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Aldri opplevd maken

– Her har vi det helt topp for tiden, med full fart for både Mercedes-Benz og Peugeot, og med noe nær kaos på bruktbilsiden. Men moro, fastslår salgssjef Nils Tangen hos Bertel O. Steen Buskerud på Kjellstad. 

Han har aldri tidligere opplevd noe nær en slik markedsandel for Mercedes som i juli – 12,4 prosent. Når Peugeot i tillegg leverte 4,1 prosent, er det ikke merkelig at stemningen er høy for tiden.

– En del av forklaringen på de høye tallene for vår nye elbil EQC er selvsagt at vi nå tar unna de store forhåndsbestillingene, men det lover godt fremover også – vi har en salgstakt på rundt 25 EQC i måneden nå, og leveringssituasjonen er bra. Kjøper du en EQC i dag, får du bilen om rundt 12 uker, og dette er akseptabelt for de aller fleste, sier han om den nye Mercedes-elbilen, som har en startpris på 699.000 kroner.

– Vi har god salgstakt også for Peugeot e-208 og e-2008. e-208 får vi fra Slovakia, mens e-2008 produseres i Spania. For den spanske fabrikken slår koronasituasjonen noe mer ut enn i Slovakia, så leveringstiden er litt lenger for e-2008, men fortsatt innenfor det akseptable.

- Ny e-Soul fra Kia kan vi levere nærmest på dagen, mens det for e-Niro nå er en leveringstid på cirka 12 uker, forteller Tangen.

Kommer momsen?

Nils Tangen bekrefter at det ikke bare er leveringstiden som opptar elbil-selgere for tiden, selv om den er viktig nok:

– Det alle spør seg om nå, er hva som skjer med moms på elbiler? Vi vet at elbilene er fredet på dette punktet ut året, men hva skjer da videre? Selv tipper jeg at halv moms kan bli et mulig utfall, sier han.

– Muligheten for 25 prosent i en smell er for dramatisk, og ville uten tvil sende salgstallene kraftig nedover. Spesielt merkbart ville det bli ute i distriktene. I de store byene er elbilen et så opplagt alternativ at salget nok mer og mindre ville gå sin gang, sier Nils Tangen.

Audi størst hittil

Audi holder hardnakket stand som største bilmerke så langt i år, og en sterk juli måned bidro til å styrke posisjonen ytterligere. På Kjellstad sto garantert jubelen i taket over en måned som ga Mercedes-Benz en markedsandel på 12,4 prosent og Peugeot 4,1 prosent. Skoda delte tredjeplassen med Toyota, og det før tsjekkerne for alvor begynner å levere elbiler.

Ellers er det et stort kryss i margen for MG. Det unge elbil-merket har på bare få måneder klatret til en 11. plass på merkestatistikken med sin ene modell. I juli var markedsandelen 2,6 prosent.

For Tesla ble juli en svært uvanlig måned, helt uten nyregistreringer. Hittil i år er merket på 12. plass med sine 2,5 prosent markedsandel.

Dette er de største bilmerkene i juli:

1.   Audi, 58 biler – 15,0%
2.   Mercedes-Benz, 48 biler – 12,4%
3.   Toyota, 33 biler – 8,5%
3.   Skoda, 33 biler – 8,5%
5.   BMW, 32 biler – 8,3%
5.   Volkswagen, 32 biler – 8,0%
7.   Hyundai, 25 biler – 6,5%
8.   Volvo, 20 biler – 5,2%
9.   Peugeot, 16 biler – 4,1% 
10. Nissan, 12 biler – 3,1%
11. MG, 10 biler – 2,6%
11. Mazda, 10 biler – 2,6%
13. Porsche, 9 biler – 2,3%
14. Ford, 8 biler – 2,1%
15. Opel, 7 biler – 1,8%

e-tron og EQC

På modellstatistikken er Audi e-tron og Mercedes ECQ suverene på toppen med henholdsvis 51 og 39 biler i juli. Dette gir en markedsandel på 13,2 til e-tron og 10,1 til EQC. Nærmest dem følger Hyundai Kona el med 16 biler og 4,1 prosent.

Skoda Superb er helt oppe på 4. plass, hovedsakelig på grunn av sin nye ladbare hybrid. Tradisjonelle storselgere som Volkswagen Golf og Nissan Leaf finner vi denne gang litt lengre nede på listen. Faktisk deler Golf sin 9. plass med nykommeren MG ZS, hvem skulle ha trodd det!

Verdt å merke seg er det selvsagt også at elbilen Porsche Taycan, med en startpris like under millionen, er inne på 14. plass med sju registrerte biler i juli.

Her er de mest populære modellene i juli:

1.   Audi e-tron, 51 biler – 13,2%
2.   Mercedes-Benz EQc, 39 biler  10,1%
3.   Hyundai Kona, 16 biler – 4,1%
4.   Skoda Superb, 15 biler – 3,9%
5.   Toyota C-HR, 14 biler – 3,6%
5.   BMW X1, 14 biler – 3,6%
7.   Skoda Octavia, 12 biler – 3,1%
8.   Toyota Corolla, 11 biler – 2,8%
9.   Volkswagen Golf, 10 biler – 2,6%
9.   MG ZS, 10 biler – 2,6%
11. Nissan Leaf, 8 biler – 2,1%
11. Hyundai Ioniq, 8 biler – 2,1%
11. Volvo XC40, 8 biler – 2,1%
14. BMW 3-serie, 7 biler – 1,8%
14. Porsche Taycan, 7 biler – 1,8%

Elbil for alle penga

Elbilene fortsetter å dominere kraftig, med en samlet markedsandel i juli på 46,3 prosent. Ladbare hybrider er en like opplagt nummer to, med 23,3 prosent.

Fullhybrid tok siste måned 9,6 prosent, nesten nøyaktig det samme som dieselbiler (9,8 prosent).

LES MER OM NÆRINGSLIV HER

Mercedes-Benz EQC faller godt i smak. Spesielt verdsetter kundene det meget lave innvendige støynivået.
Rålekker, er det nærmeste ordet når Audi e-tron Sportback skal beskrives kort.
Nye biler med bensinmotor sto for 11,1 prosent av nyregistreringene i juli måned.Mange har falt for Skoda Superb i ladbar hybrid-versjon.Hyundai Kona holder koken godt – gunstig pris og lang rekkevidde er en god kombinasjon.
Powered by Labrador CMS