- Vi er godt fornøyde med det modellutvalget vi har. Dette gir oss et bedre utgangspunkt enn mange andre i dag, sier salgssjef Svein Erik Olsen i RSA Bil.

RSA Bil holder stand i kokende elbil-marked

Litt under radaren for de fleste har Suzuki vært å finne rundt 10. plassen blant bilmerkene – en prestasjon med en modellpark uten ladekabler.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Suzuki står det på tre av ti nyregistrerte bensinbiler i drammensdistriktet siste måned. Rundt den andelen har den lokale forhandleren klart å holde seg også gjennom de siste åras elbil-hype. 

- Ja, vi er godt fornøyde. I mange år nå har vi stabilt holdt oss mellom 1,8 og 2,2 prosent markedsandel på årsbasis, til tross for det voldsomme presset fra elbiler og ladbare hybrider, sier salgssjef Svein Erik Olsen til DRM24.

Hittil i år er for øvrig Suzukis markedsandel 3,0 prosent, bare så det er nevnt.

Bredden er viktig

Selv om den smarte firehjulsdrevne småbilen Swift står for det største volumet, så bekrefter Olsen at det er bredden som gir den gode sluttsummen:

- Ja, vi har flere modeller som jevnt og trutt leverer gode tall. Både Vitara og S-Cross er gode bidragsytere, og nå er også disse to kommet i en atskillig rimeligere mildhybrid-utgave med manuell girkasse, forteller Olsen.

- Hvem er Suzuki-kundene?

- Vi har fortsatt godt voksne kunder, slik vi har hatt det i alle år. Typisk for denne gruppen er også ønsket om 4x4, og det er ikke tvil om at det er nettopp kombinasjonen bensinmotor og firehjulsdrift som holder trøkket oppe hos oss, understreker han.

Lojale kunder

- Hvordan står det til med den viktige kundelojaliteten?

- Veldig bra – vi har høy kundelojalitet. Hos oss er det ikke uvanlig at det kommer folk inn og kjøper sin sjette eller sjuende Suzuki på rad. De siste årene ser vi at vi har en synkende snittalder på kundene, og det er naturligvis viktig for oss også å få inn nye kundegrupper.

Nå ser vi at spesielt Vitara og S-Cross har skapt ny interesse i markedet, spesielt for familier i aldersgruppen 30–50 år som kanskje ikke trenger en stor SUV, og som ser at med disse bilene får de mye igjen for pengene.

Folk vet hva de får

- Hva er de viktigste argumentene kundene oppgir for valg av Suzuki?

- Vi er litt tilbake til kundelojaliteten – folk vet hva de får. Bilene har god bakkeklaring, og folk kan velge mellom automatgir eller manuelt gir. Suzuki er ellers kjent for lave eierkostnader og lavt verditap. Det har nok betydd mye at vi var tidlig ute med firehjulsdrift, noe vi lenge var nesten alene om. De siste årene har vi også hatt god drahjelp fra stadig bedre design, og at bilene er godt utstyrt.

- Vi ser også at mange setter pris på at vi tilbyr et oversiktlig modellutvalg med ferdig utstyrte biler og få motorvalg. Her trenger man ikke å sitte i lange tider over endeløse lister av ekstrautstyr. Det handler ofte mest om hvilken farge man skal velge.

- Vil gjennomsnittsalderen være høy for Suzuki-kundene også i tiden som kommer?

- Godt voksne par vil fortsatt være hovedgruppen, men andelen 40-åringer er klart stigende, slutter Svein Erik Olsen.

LES OGSÅ: RSA først i Europa med det kinesiske elbilmerket BYD

Audi størst – så vidt

Også i april endte Audi øverst på merkestatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), men bare fattige to biler foran storebror Volkswagen. Registreringstallene for måneden var henholdsvis 57 biler/16,8 prosent og 55 biler/16,2 prosent. Nærmest de to fulgte BMW med 35 biler og 10,3 prosent.

Rekkefølgen videre:

4.   Mercedes-Benz - 28 biler – 8,3%
5.   Skoda - 20 biler – 5,9%
5.   Nissan - 20 biler – 5,9%
7.   Toyota - 18 biler – 5,3%
8.   Peugeot - 15 biler – 4,4%
9.   Volvo - 13 biler – 3,8%
10. Hyundai - 12 biler – 3,5%
11. Suzuki - 11 biler – 3,2%
12. Mini - 8 biler– 2,4%
12. Renault - 8 biler – 2,4%
12. Ford - 8 biler – 2,4%
15. MG - 6 biler – 1,8%
15. Kia - 6 biler – 1,8%

BMW-overraskelse

Den største overraskelsen på listen over nyregistrerte modeller i april, var nok at BMW 1-serie kom helt oppe på 5. plass, og at Suzuki Swift var på delt 7. plass med flere sterke navn.

Flest nye var det også i april av Audi e-tron, med 42 nyregistreringer og 12,4 prosent, 12 flere enn evigunge VW Golf som nådde 30 biler (8,8 prosent). Nissan Leaf var nummer 3 med sine 19 biler – og Hyundai Kona nummer 4 med 10 nye.

Rekkefølgen videre:

5.   BMW 1-serie - 9 biler – 2,7%
6.   Renault Zoe - 8 biler – 2,4%
7.   Volvo XC60 - 7 biler – 2,1%
7.   Skoda Superb - 7 biler – 2,1%
7.   Peugeot 3008 - 7 biler – 2,1%
7.   Suzuki Swift - 7 biler – 2,1%
11. Toyota Corolla - 6 biler – 1,8%
11. BMW i3 - 6 biler – 1,8%
11. Mercedes-Benz GLC - 6 biler – 1,8%
11. Skoda Kodiaq - 6 biler – 1,8%
11. Mercedes-Benz EQC - 6 biler – 1,8%
11. MG ZS - 6 biler – 1,8%
11. Volkswagen T-Roc - 6 biler – 1,8%

Plug-in øker

I april var 43,7 prosent av alle nyregistrerte personbiler i vårt distrikt en elbil. Rent batterielektriske biler ser ut til å ha stabilisert seg på en markedsandel i området 40 – 45 prosent av totalmarkedet.

Ladbare hybrider – plug-in – ser ut til å fortsette å øke, og for fossildrevne biler gikk april over i historien med til sammen 27,7 prosent andel.

LES MER OM NÆRINGSLIV HER

Småbilen Swift bidrar sterkt til gode tall for RSA Bil.
Hyundai Kona fikk en ny god måned i april.
Nissan Leaf er fortsatt en mye etterspurt elbil.
Peugeot-salget har skutt fart igjen etter at elbilen e208 og den ladbare hybriden 3008 (bildet) kom i salg.
Powered by Labrador CMS