MENINGER: Herman Ekle Lund
Gruppeleder, Drammen Venstre
Ja, parlamentarisme kan være riktig for Drammen
MENINGER: For en gangs skyld er jeg helt enig med Tom Berntzen når han tar til orde for å vurdere
parlamentarisme som politisk styringsform i Drammen.
Drammen styres i dag, i likhet med nesten alle andre kommuner og
fylkeskommuner, etter formannskapsmodellen. Her er det kommunedirektøren som
har direkte styring over de ulike avdelingene i sin administrasjon.
Kommunestyrets rolle er å instruere kommunedirektøren gjennom vedtak av
årsbudsjett, ulike planer og andre vedtak med lang og kort tidshorisont. Det er
en strategisk rolle som minner om hvordan styret i en bedrift forholder seg til
en daglig leder. Motsetningen er den parlamentariske styringsformen, der en
regjering eller et byråd/fylkesråd/kommuneråd utgår av et flertall og utøver
direkte styring av embetsverket under. De styrende politikerne blir i denne
modellen langt mer aktivt styrende – og kan derfor også stilles til ansvar i
langt større grad enn “flertallspartiene” i en formannskapskommune.
Formannskapsmodellen legger altså egentlig ikke opp til danning av
“posisjon” og “opposisjon”. Likevel ser vi at skarpe blokkdannelser med tøff
polarisering gjerne blir utfallet, særlig i større bykommuner, deriblant
Drammen. Dette skaper en “kvasiparlamentarisme” som fort blir ganske
dysfunksjonell, og som kan oppleves forvirrende for innbyggerne som kanskje får
forventninger til at en lokal “kvasiregjering” har mye større muligheter til å
detaljstyre ulike saker enn de egentlig har.
Poenget med formannskapsmodellen, og den egentlig eneste gode
grunnen til å bruke den, er at den skal fremme samarbeid, pragmatisme og
konsensus på tvers av politiske skillelinjer, og motivere til at partiene
finner større flertall om de lange linjene og jobber mer strategisk og
langsiktig. Men når politikerne likevel velger å organisere seg i to blokker –
slik det har blitt i både denne og forrige periode i Nye Drammen, så forsvinner
mye av dette poenget.
Nettopp derfor kjempet Venstre i slutten av forrige
kommunestyreperiode for at parlamentarisme skulle vurderes. Vi forsøkte i
desember 2022 å få kvalifisert flertall for en sak om å utrede parlamentarisk
styreform. Dette forslaget fikk dessverre ikke støtte fra noen andre partier,
og saken kunne derfor ikke tas opp til behandling.
Dette gjør dessverre at parlamentarisme nå ikke kan innføres i
Drammen, om noen skulle ønske det, før tidligst fra i 2031 – ikke 2027, slik
Berntzen skrev i sitt innlegg.
For å kunne innføre parlamentarisk styreform, må nemlig det
forrige kommunestyret (dvs. det sittende kommunestyret) ha votert over et
forslag om dette før 1. januar i siste år av valgperioden, jf. kommuneloven §
10-1 (2). Det kreves ikke at forslaget oppnår flertall. Det er det nye
kommunestyret (dvs. kommunestyret som velges påfølgende høst) som eventuelt
fatter endelig vedtak om å innføre parlamentarisk styreform; og i så fall med
virkning fra neste kommunestyret etter dette igjen.
La det være sagt: Det er langt fra sikkert at parlamentarisk
styreform er det beste for Drammen. Nettopp derfor har vi i Venstre ønsket en
utredning -– og ikke uten videre en innføring – før vi vet mer, og har hatt en
større diskusjon i det politiske miljøet.
Det er nemlig flere kjente negative konsekvenser. Blant annet
medfører det større kostnader til politisk organisasjon enn i
formannskapsmodellen. Å ha et byråd på toppen av kommunestyret må nødvendigvis
medføre flere politikere totalt sett, og etatsstyringen som de ulike byrådene
skal utføre er så kompleks at det er lite realistisk å se det for seg uten
ansettelser av rådgivere rundt byrådene. Dette rekrutteringsbehovet kan også
skape utfordringer i seg selv – finnes denne kompetansen blant partiene i Drammen?
Noen vil også frykte at dette fører til overetablering av en “politisk klasse”
som blir mer opptatt av politisk spill fjernt fra “gulvet” enn å faktisk skape
politiske løsninger.
I tillegg er det velkjent at parlamentarisk styreform i langt
større grad skaper avmaktsfølelse hos dem som ender opp i opposisjon. Mens små
opposisjonspartier i formannskapsmodellen gjerne faktisk ender opp med å
påvirke politiske flertall ganske ofte, så kan en under parlamentarisme ende
opp med å gå fire år uten å ha fått gjennomslag for en eneste sak. Det er
naturlig å se for seg at dette igjen kan bidra til skarpere blokkdannelser, mer
polarisering og enda mindre ønske om samarbeid på tvers for å finne de gode
løsningene.
Men som Berntzen er inne på – når det er på denne måten vi langt
på vei allerede jobber i Drammen; hvorfor ikke ta steget fullt ut og faktisk
jobbe etter den modellen det kan se ut som vi ønsker oss?
Vi i Venstre vil derfor igjen fremme forslag om å utrede
parlamentarisk styreform, før det er for seint for å rekke neste frist denne
perioden, slik at neste kommunestyre gis muligheten til å i hvert fall vurdere
om politikerne etter dem igjen skal få endre sin styringsform. Kommunestyret
vil da få fire år til å vurdere om de kan klare å utøve formannskapsmodellen på
en bedre måte, slik den egentlig er tiltenkt – eller om det er på tide å
“skifte ham” og bli som Oslo, Bergen, Trondheim, Akershus og Nordland.
Av
Herman Ekle Lund
Gruppeleder Drammen Venstre