MENINGER: Lars Haugen
Varaordfører i Lier (Frp)
Lier bør snarest melde seg ut av Buskerudby-samarbeidet
MENINGER: Dessverre er Lier kommune fortsatt medlem av Buskerudbyen. Ja eller nei til utmelding bør være et tema i valgkampen for kommunevalget i 2027. Et trekk ved politikk og forvaltning i vår tid er at de politiske tiltakene veldig ofte er tilslørt av kamuflerende begrep – nye begrep og uttrykk lages for å tildekke egentlige hensikten.
I et større perspektiv er det uheldig at en i debatten bruker ord og uttrykk på en uvanlig og nyskapende måte. Belønning – et ubetinget positivt ord i folk flest sitt daglig vokabular, benyttes i Buskerud-byen sammenheng som et begrep på noen angivelige goder og fordeler innbyggerne skal få om bilistene aksepterer å betale bompenger.
I Buskerud-by-samarbeidet fremstår reduksjon av privatbil-bruken som et selvstendig hjelpemiddel. Det er noe annet enn å redusere bilbruk i eksempelvis nærheten av en barneskole for å bedre trafikksikkerheten.
I norsk politikk er det et stort antall bompenge-tilhengere. Men tilhengerne holder før valget i 2027 en lav profil. Det er for innbyggerne lett å undervurdere at et fortsatt Buskerud-by-samarbeide innebærer etablering av bompenger. Blant annet fordi det daglige samarbeidet i Buskerud-byen og en fremtidig byvekst-avtale, lett kommer i skyggen av konkrete, lokale og viktige samferdselssaker som «Gråsone-veiene» i Lier. Det er videre en stor fare for at en i gleden over å ha mottatt såkalte belønnings-midler glemmer at utbetaling av disse forutsetter gjennomføring av en rekke negative tiltak for innbyggerne. Parkeringsrestriksjoner kan være et eksempel.
Lier bør snarest melde seg ut av Buserkud-by-samarbeid. Buskerud-byen framstår som et storby-prosjekt. Lier er fornøyd med å være Grønne Lier; Lier har ingen storby-ambisjoner. Lier trenger ikke bompenger-stasjoner. Lier trenger ikke Buskerud-byen.
Av
Lars Haugen
Varaordfører i Lier (FRP)