PRIORITERTE IKKE PUMPEPRISER: Regjeringen da de la frem budsjettet tirsdag.

Revidert nasjonalbudsjett: Reduserer ikke drivstoffavgiftene

- Et svik mot vanlige folk, er dommen fra Fremskrittspartiet etter at regjeringen la frem resultatet av forhandlingene med SV.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Det er klart at regjeringen ikke foretar seg noe med avgiftsnivået for å bøte på de galopperende drivstoffprisene etter at regjeringen har kommet til enighet med SV om budsjettet, skriver Dagbladet.

Frp-leder Sylvi Listhaug reagerer, og sier Støre-regjeringen ikke er for vanlige folk etter pressekonferansen på Stortinget tirsdag morgen.

- Når man ikke løfter en finger for å ta ned drivstoffavgiftene, men bruker flere milliarder kroner på bistand, så viser det er flertall som er mer opptatt av å holde oppe et enormt høyt bistandsbudsjett som sender penger ut av landet, enn å hjelpe egen befolkning som nå sliter, sier Listhaug til avisen.

Listhaug får støtte av Rødt, som også vil kutte i avgiftene.

- At regjeringen ikke gjør noe for å hjelpe folk som er avhengige av bilen, viser at de ikke tar priskrisen på alvor, sier Sofie Marhaug (R) til Dagbladet.

Prisene har den siste tiden ligget på over 27 kroner literen, og allerede etter nivået i april, ble det klart at dieselprisene hadde steget 40% siste år, viser tall fra SSB. I etterkant har de steget ytterligere.

Norge og finansminister Trygve Slagsvold Vedum har tidligere signalisert at det ikke er aktuelt å redusere avgiftsnivået på drivstoff i Norge til tross for at en rekke europeiske land både i Norden og andre land har gjort nettopp det, og staten håver inn milliarder på de skyhøye prisene.

SMB Norge: - En skandale

– Oppsiktsvekkende og skandale. Landets små og store bedrifter sliter. Spesielt de som er avhengige av å frakte og kjøre i jobben sin. Det er en skandale at regjeringen ikke gjør noe nå, sier Jørund Rytman, administrerende direktør for næringslivsorganisasjonen SMB Norge til VG om regjeringen fortsatt ikke gjør noe med drivstoffprisene.

Organisasjonen representerer små og mellomstore bedrifter.

– Et av partiene SP, har vært veldig veldig tydelige på at de ikke ønsker å sitte i regjering dersom drivstoff prisene blir over 20 kroner. Regjeringen vet at det norske næringsliv sliter, særlig etter corona, likevel blir det ikke gjort noen ting, sier Rytman til avisa.

NAF: - Svikter bilistene

Regjeringen leverer ikke på egne løfter, mener NAF. I Hurdalsplattformen lovet regjeringen å kutte avgifter som rammer vanlige folk, slik som drivstoffavgiftene.

- Drivstoffprisene nærmer seg 30 kroner literen. Store deler av drivstoffprisene er avgifter, så dette kunne regjeringen og SV gjort noe med om de ville, sier Handagard.

- Forstår ikke folks hverdag

NAF har foreslått en tiltakspakke som vil få ned belastningen på bilistene. Bileierorganisasjonen mener regjeringen burde følge andre land i Europa, som har iverksatt tiltak mot de galopperende prisene.

- Før valget satt løfter om lavere avgifter løst. Nå ser vi ingen tegn til at de forstår hvordan disse prisene griper inn i økonomien til folk. Spesielt i distriktene rammer høye drivstoffpriser hardt, fordi flere er avhengig av bilen og færre har elbil, sier Handagard.

Momsfritak på elbil, men for lavt tak

Samtidig som regjeringen glipper på drivstoffavgiftene, videreføres momsfritaket på elbiler under 500 000 kroner. Fritaket leverer delvis på regjeringens løfter om å holde elbilene avgiftsfrie frem til 2025, men er satt lavere enn i Hurdalsplattformen.

- Det er bra at momsfritaket videreføres, men regjeringen er i utakt med markedet. Grensen for elbilmoms er satt 100 000 kroner for lavt, fordi mange av de populære familieelbilene vil få avgift med denne ordningen. Det burde vært unngått, sier Handagard.

Powered by Labrador CMS