ET UVANT SYN: Bybruveteranen plukkes nå fra hverandre bit for bit. Og fraktes til Holmennokken der betongen knuses til gjenbruk og metallet til omsmelting.

Bybrua brytes brutalt: Til de evige jaktmarker - bit for bit

Når brudekket er borte skal brupilarene fjernes. De skal også tygges opp mens delene under vann sprenges i biter for lettere håndtering.

Publisert Sist oppdatert

SENTRUM: Årets 17. mai-tog ble det siste over den gamle bybruveteranen. Mindre enn et døgn etter at de siste feststemte hurraropene stilnet, åpnet midlertidig gangbro fulgt av avsperringer på byens midtpunkt og landemerke.

Startskuddet gikk for en nøye planlagt og ganske brutal operasjon. I ukene som fulgte har tilfeldig passerende og nysgjerrige skuelystne fulgt dramaet fra elvebreddene og den nye orkesterplassen tvers over Drammenselva oppstrøms.

Mye om og men

Det var Bane NORs omfattende jernbaneutbygging i Drammen som utløste prosjektet med ny bybru. Etter flere runder med intense diskusjoner og politiske dragkamper, ble et flertall av drammenspolitikerne enige om å hekte seg på Bane NORs planer om å rive den gamle bybrua og bygge ny. Sporene må heves på grunn av flomfare og da blir passasjen under bybrua for lav for tog og kjøreledninger.

Drammen kommune startet bybruprosessen som etteranmeldt, men kom seg igjennom arkitektkonkurranse og beslutningsprosess. Å velge entrepenør tok tid. Kolossal kostnadssprekk, stålkrise og press i arbeidsmarkedet var nær med å velte prosjektet, men omsider ble det skrevet kontrakt med selskapet PNC.

Tygges i biter

Mens PNC er hovedentrepenør for å bygge brua er det AF Decom som river den gamle brua på den delen som går over vannet. Det er en brutal operasjon der gravemaskiner med over 500 hestekrefter rå kraft plasserte på lektere har hovedrollen. En hydraulisk drevet kjeft av herdet stål tygger opp bybrubetongen.

Stål, betong og annet materiale faller ned på dekket på en stor lekter som med jevne mellom taues til Holmennokken der den losses. Betongen knuses etter hvert for senere å bli brukt til blant annet fylling i prosjektet. Og metallet blir sortert og sendt til gjenbruk.

Rivingen over Drammenselva er en utsatt og krevende prosess der det gjøres omfattende tiltak for å begrense forurensing og ikke forstyrre livet i elva. Når brudekket er borte skal brupilarene fjernes. De skal også tygges opp mens delene under vann sprenges i biter for lettere håndtering.

Bane NOR i ekspressfart

Rivingen av brua over jernbanesporene er en enklere og adskillig raskere prosess. Da jernbanen innførte sommerstopp i helgen ble kjøreledninger under brua tatt ned. Det ble lagt tykke matter over skinnene med dempende masser på toppen. En liten hær av mannskap og maskiner fra Øst-Riv rykket inn og løpet av noen få dager ble brua jevnet med jorden.

Nå starter fjerning av brurester og opprydding av området. Kjøreledninger skal tilbake og annen jernbaneinfrastruktur sjekkes før togene settes i trafikk i slutten av juli.

Mens nysgjerrige vandrere over den nye gangbrua har hatt og har orkesterplass til bybruas siste dager, har noen kastet blikket vestover og oppstrøms. De har fått med seg at togene på Skamarken er borte og at master, skinner og annen utstyr fjernes.

Når sommerens togstopp er over kommer togene fra midlertidig oppstilling i Nybyen på den gamle godsterminalen. Det frigjør Skamarken til riggplass for neste etappe i forvandlingen:

Total ombygging av spor, plattformer og overbygg på Drammen stasjon.

SE FLERE BILDER FRA RIVEPROSESSEN:

Powered by Labrador CMS