
Får ikke rent vann fra kommunen - har levd et år på flaskevann
Et nabolag på Muserud i Røyken sliter med møkkete vann i springen. VIVA greier ikke ordne problemet, som er i ferd med å bli uutholdelig.
RØYKEN: Siden april i 2018 har Jørn og Charlotte Gran drukket vann fra flaske og dusjet i vann fullt av jord og sand. Siden da har datteren til ekteparet flyttet ut av huset. Hun orket ikke lenger.
Etter at DRM24 skrev om saken i fjor høst, har VIVA (Vestviken interkommunale vei, vann og avløpsselskap) vært hos Gran og kjørt inn en rensepropp gjennom en ny kum som de satte opp.
- Vannet er litt klarere nå, men vi kan fortsatt ikke drikke det, forteller Jørn Gran som bor i Helles vei på Muserud i Røyken kommune. Ifølge han sliter hele boligfeltet på Muserud med dårlig vannkvalitet, med unntak av de som har brønnvann. Og det er ikke vannkilden som er problemet. De får nemlig vannet sitt fra Glitre, som de fleste andre i drammensområdet.
Hunden ble dårlig - bilen måtte lakkeres
Gran har forsøkt å gi drikkevannet til hunden sin, som fikk dårlige mage. Selv må de fortsatt dusje i det møkkete vannet, siden de ikke har andre alternativer.
Når Gran forsøkte å vaske bilen med vannet, resulterte det i at han måtte om lakkere om hele bilen.
Samtidig som ekteparet må kjøpe flaskevann, må de altså betale kommunen for vannet de ikke kan bruke. Slik har de levd i omlag et år. Men problemene startet lenge før det.
- Ikke vårt ansvar
Problemet med grumsete vann kom da de og naboen koblet seg på den kommunale vannledningen i 2012. Dette ble gjort siden en parafintank sprakk og lakk ut i brønnvannet. Men det er det siste året at alt har blitt verre enn noensinne før.
VIVA har tidligere hevdet at problemet ligger i en 250 meter lang, privat vannledning fra det kommunale rørsystemet og inn i huset. Der mener de fortsatt feilen ligger, og at dette ikke er VIVAS ansvar.
- Det er ikke tilfelle, fordi stikkledningen vår er en ny plastledning fra 2012. Den vil ikke forårsake slike partikler, forklarer Jørn Gran, som selv er rørlegger.
Også familien i nabohuset bekrefter at også de fortsatt har urent vann, og en pågående sak med VIVA som ikke har latt seg løse.
Skylder på eldgammel hovedvannledning
Gran har imidlertid en teori om hva som forårsaker problemene. Han har nemlig vært i kontakt med de som la hovedvannledningen fra Auvi/Avinor-området og ned til boligfeltet som var under etablering på Muserud i 1970.
- Det viste seg at kommunen ikke hadde tilgjengelige rør med den dimensjonen brannvesenet krevde. Det ble derfor gravd opp et gammelt rør fra et annet sted i kommunen, og brukt her. Det røret er grodd og fælt, uten pakninger som er godkjent i dag, sier Gran som er skråsikker på at dette er årsaken til det dårlige vannet.
Dersom dette viser seg å stemme, kan man bare spekulere i hvor gammel den gamle vannledningen som ble benyttet for 50 år siden, er i dag. Men den er isåfall trolig nærmere 100 enn 50 år gammel.
VIVA: - Nytt for oss
Kommunikasjonssjefen i VIVA (Vestviken interkommunale vei, vann og avløpsselskap), som har førstehånds kjennskap til den aktuelle saken, sier til DRM24 at hun aldri har hørt om denne teorien tidligere.
- Det er derfor ikke noe jeg kan svare nå, men det er jo rart om dette ikke har kommet frem tidligere. Vi har ingen ting å skjule og gjør det beste for innbyggerne våre, sier Siw Anett Stråle Enerud.
Hun påpeker at intervallene for utskifting av vannrør er 100 år.
- Hele Norge sliter med gamle rørsystemer og et vedlikeholdsetterslep. Det er årsaken til at vi spyler rørene såpass mye som vi gjør, sier Enerud.
Ble verre etter spyling
Til tross for at VIVA står på sitt og mener problemet ligger utenfor deres ansvarsområde, har de gjentatte ganger vært på plass og spylt den private vannledningen i Helles vei.
Senest sist helg, etter DRM24 var i kontakt med VIVA fredag 26. april om saken, har VIVA vært hos Jørn Gran og spylt ledningen. Men det hjalp ikke denne gangen, heller.
- Det har faktisk blitt verre, forteller Gran.
Han mener at VIVA nå også må ta kostnaden med å skifte Grans varmtvannsbereder, ettersom denne er ødelagt av flere år med møkkete vann som VIVA har ansvaret for.
VIVA er ikke enig.
- Alle ansvar for sine ledninger og varmtvannsberedere. Om vi skulle bytte ut varmtvannsberederen for alle i Norge hadde det kostet oss masse penger, sier kommunikasjonssjef Enerud.
- Stanger hodet i veggen
Gran har nesten gitt opp håpet på å motta noe mer hjelp fra VIVA.
- Jeg har gått fullstendig lei av dem. Jeg får ikke kontakt med dem når jeg ringer. Jeg tror Viva ikke ønsker å bruke mer penger på meg. Jeg føler jeg stanger hodet i veggen, sier Gran til DRM24.
Kommunikasjonssjefen i VIVA forteller at hun ikke kan svare på vegne av kundeservice, men at de har opprettet nettopp kommunikasjonsavdelingen for å hjelpe innbyggerne.
- Vi skal undersøke de nye opplysningene og se hva vi finner ut, lover Enerud.
LES OGSÅ: Jørn, Charlotte og Kim Mirian lever på flaskevann



