Trygve Slagsvold Vedum (t.h.) fikk en grundig innføring av «den jævla gyroen» av Geir Nyhus i ØJFF (t.v.) og diskuterte samferdsel med Knut Kvale da han var på Hokksund-besøk.

Nytt politikerbesøk i Hellefoss: Rensekrav og gyro i fokus

SP-leder Trygve Slagsvold Vedum fikk en grundig innføring i problemene knyttet til lakseparasitt og papirproduksjon mandag.

Publisert Sist oppdatert

ØVRE EIKER: Senterpartiets leder ankom Hellefossen i egen pick-up, flankert av Sp's Per Olaf Lundteigen. Her fikk seg en rundtur på Hellefoss Paper - der budskapet var nye rensekrav og hvor mye dette vil koste fabrikken.
Her ble han fulgt av Ring Tore Teigen, Arnfinn Kroken og bedriftseier Roar Paulsrud, og fikk se hvordan papiret ble laget fra tømmeret kom inn på biler til ferdig rull.

Men det var Miljødirektoratets nye miljøkrav som sto på programmet, og SP-lederen fikk med seg flere innspill på veien. Hva han kunne gjøre med disse, kunne han ikke si mye om, men sa det var viktig å vite hva de snakket om når sakene ble tatt opp på stortinget, skriver Eikernytt.no.

Vedum har Per Olaf Lundteigen som nærmeste «sparringspartner», og for ham var det viktig å vise hva en lokal bedrift som Hellefoss betyr for lokalsamfunnet, arbeidsplassene og ikke minst for skogbruket i distriktet.

LES OGSÅ: Helleland tar opp Hellefoss-saken med næringsministeren

«Den jævla gyroen»

Geir Nyhus har ledet lakseutvalget i Østsiden Jeger og Fiskerforening i en årrekke, og legger ikke mye imellom når han snakker om laksefiske, forurensning og ikke minst gyro-problemene.

SP-lederen ble så påvirket av den friske språkbruken til Nyhus at han selv begynte å omtale parasitten som «den jævla gyroen» - men med det sedvanlige store smilet og den smittende latteren.

Vedum fikk en historisk gjennomgang av laksefisket i elva, og lot seg fascinere av en av de store laksene som henger utstoppet inne på Elvehuset. Men laksen på veggen, som veide vel 20 kilo, er langt fra den største. Offisiell rekord er på 34,6 kilo, men nå snakkes det om at det også kan ha vært tatt en på nærmere 40 kilo i «gamle dager».

Skal behandles

De som har fulgt med på laksefisket i Drammenselva har fått med seg at det lenge har vært snakk om å behandle elva slik at de kan få utryddet gyroen en gang for alle.

Problemet er bare at elva og vassdraget er så stort, at det skjærer i hjerterota å gå på med giften rotenon som dreper alt liv i elva. Om ikke det er nok, så må hele Drammensfjorden også behandles helt ned til om med Svelvikstrømmen.

Nå har miljømyndighetene startet arbeidet med å planlegge en behandling av vassdraget, men om dette blir med rotenon og eller andre midler som klor, er høyst usikkert. I mellomtiden er laksetrappa nå stengt slik at all fisken som går opp, må sjekkes og laksen slaktes. Sjøørreten får slippe opp, men det er store mengder laks som må bøte med livet her.

Det er også siste året at det settes ut smolt i vassdraget gjennom å taue den ut Drammensfjorden slik det har vært gjort de tre siste årene. Mulig start for behandling av elva er satt til 2024, men dette er høyst usikkert per dags dato.

LES OGSÅ: Grønt lys for bekjempelse av lakseparasitt i Drammenselva

På rundtur

Trygve Slagsvold Vedum fikk seg en rundtur i Buskerud i mandag. Etter Hokksund var det Kongsberg som sto på programmet, hvor det blant annet var snakk om tingretten i Kongsberg og Eiker.

Men før Vedum forlot Hokksund, ble det også litt tid til å snakke om samferdsel og bompenger. Vedum fikk et poeng fra sine lokale partifeller, da det var snakk om å bygge en 4-felts motorvei mellom Hokksund og Åmot - med bompenger - kontra det å ruste opp dagens vei uten bompenger.

Det var Knut Kvale og fylkesvaraordfører Olav Skinnes som orienterte om planene for ny vei - en vei som Senterpartiet ikke vil ha, og viser til jordvernet - selv om kommunestyret har gått inn for en trasé utenom de rikeste jordbruksinteressene.

Knut Kvale mente en opprusting av dagens vei ville holde, og Skinnes understreket behovet for å få i gang persontransporten igjen på Randsfjordbanen mellom Hønefoss og Drammen. I dag går det nemlig kun gods på denne strekningen om vi ser bort i fra Bergensbanen, som ikke har stopp mellom Drammen og Hønefoss.

Powered by Labrador CMS