IKKE FERDIG: Når publikumstrafikken stenges på dagtid tar nattskiftet og maskinene over.

Spiralen oppgraderes: Første etappe åpner lørdag

Lørdag gjenåpner Spiralen for trafikk etter omfattende fjell-, vann- og frostsikring. Bedre ventilasjon, toppdekke på ny asfalt og lysdekor kommer i løpet av høsten.

Publisert Sist oppdatert



KLIKK PÅ VINDUET OVER FOR Å SE VIDEO!

BRAGERNES: Spiralen var en besøkmagnet da den åpnet i 1961 av Kong Olav. Seks mørke tunnelsløyfer på en bratt og litt rufsete vei gjennom Bragernesåsen opp til en spektakulær utsikt over Elvebyen.

Merkevaren og utsikten har holdt seg bra for tidens tann, men kravene til sikkerhet og kjørekomfort har gjort noen generasjonshopp.

Drammen kommune er seg sitt ansvar bevisst og har bevilget penger til oppgradering. Første og viktigste etappe er nå fullført, og denne innfallsporten til drammensmarka åpner for biltrafikk 1. august etter å ha vært stengt siden nyttår.

Rensket for farlig fjell

- Vi har rensket og kjørt vekk farlig fjell, fjernet gamle overbygg og sikret med 4000 bolter i fjellet. 4000 kvadratmeter av tunellen er vann- og frostsikret og det er brukt over 900 kubikkmeter sprøytebetong til fjellsikring, forteller Bjørn Ø. Kroken i WSP Norge AS som er innleid byggeleder for Drammen kommune. Hovedentreprenør for arbeidene i tunnelen har vært BS Graveservice AS.

Det har vært en utfordrende oppgave med fjell av varierende kvalitet. I tillegg har Corona-situasjonen betydd noen ekstra hindringer, men 1. august åpnes det for trafikk på dagtid mellom klokken 06.00 og klokken 21.00.

- De som kjenner Spiralen vil legge merke til en ny føringskant på innersvingene opp gjennom hele tunellen. Den 110-cm høye muren gir i praksis en kabelgate mellom veibanen og fjellet og gjør arbeidet med ledninger og kabler enklere og sikrere, sier Bjørn Ø. Kroken.

En del gjenstår

Men selv om Spiralen åpner for trafikk og gjester gjenstår fortsatt en del arbeider:

  • Tekniske bygg er bygget, men disse skal innredes og utstyres.

  • Ny belysning i taket i hele tunnelen

  • Det skal monteres nødstrøm som hjelper bilister hvis hovedstrømmen svikter.

  • Videoverveking skal monteres.

  • Mobildekning skal bedre og forberedes for 5G.

  • Det fungerende nødnett for brann og redning skal oppgraderes.

  • Rømningsvei får nytt lys og en slusevegg som tetter mellom hovedtunell og rømningsvei.

  • Et nytt teknisk bygg bygget inne i tunnelen skal innredes

  • Et topplag med asfalt skal legges før åpning i november.

  • Effektbelysning skal installeres for å gjøre kjøreopplevelsen i fjellet mer spennende

LES OGSÅ: Utsetter åpningen av Spiralen på grunn av corona-trøbbel

En spesialmaskin har støpt en føringskant på innersvingene i tunellen for ledninger og kabler
Tungt maskineri måtte til for å rive betongskonstruksjonene nederst i Spiralen.
- Vi har rensket og sikret og nå ønsker vi velkommen publikum i Spiralen på dagtid, sier Bjørn Ø. Kroken, innleid byggeleder for Drammen kommune.
Store maskiner inn i trang tunnel
Powered by Labrador CMS