Jernbanen over Kreftingsgate blir nå delvis bygget om for å gi plass til fem spor for effektiv avvikling av togtrafikken fra 2024.

Venter kø når Kreftingsgate blir to-felts i sommer

Jernbanerevolusjonen i Drammen krever at flaskehalsen over Kreftingsgate utvides fra tre til fem spor. Onsdag starter arbeidene som medfører innsnevring for biltrafikken i ni uker.

Publisert Sist oppdatert

STRØMSØ: Kreftingsgate er den trafikale hovedpulsåren på Strømsø: Firefelts trafikkflyt det meste av døgnet, kø og prøvelser når det korker seg i rushtiden.

De første to nettene vil det bli innsnevret til ett felt med dirigering, deretter venter ni uker med innsnevring fra fire til to felt under jernbanesporene på Grønland. En ekstra tålmodighetstest for bilister i morgen- og ettermiddagstrafikk. 

Ny fotgjengerbro

Bane NOR starter «Operasjon Kreftingsgate» onsdag kveld: Jernbaneundergangen i den trafikale livsnerven innsnevres midlertidig for å gi plass til ombyggingen som må til for å få flyt i togtrafikken.

- Vi har i samråd med Statens Vegvesen valgt å gjøre disse arbeidene om sommeren da trafikken er mindre enn andre tider av året. Naboer som blir spesielt berørt vil få tilbud om alternativ overnatting. Vi beklager ulempene, men dette er nødvendige arbeider for å flyt i togtrafikken på sikt, sier prosjektleder Eirik Korsnes i Bane NOR til DRM24.

De første dagene vil veien ble innsnevret kun på nattestid, senere hele døgnet til arbeidene er planlagt avsluttet 20. august.

Fotgjengerovergangen over Kreftingsgate som nå er stengt, vil bli fjernet. Senere, trolig i september, blir en ny fotgjengerbro over Kreftingsgate heist på plass.

Helt ny sporløsning

Ny trase for InterCity til Vestfold skal tas i bruk høsten 2024. Ut fra Drammen stasjon vil det da gå to sett dobbeltspor vestover til Grønland. Dobbeltsporet til Vestfold vil etter passering Kreftingsgate, gå ned i en kulvert og i en planfri kryssløsning dreie sørover inn mot den nye tunnelen i Strømsåsen.

Det skal også bygges dobbeltspor vestover til Gulskogen for effektiv avvikling av togtrafikk. I tillegg kommer et femte spor for godstransport og skifting av tog. I en periode vil godsterminalen i Nybyen bli midlertidig bygget om for hensetting av tog. Det er nødvendig da hensettingsplassene ved Skamarken i utkanten av Drammen stasjon, skal frigjøres til anleggsplass for ombygging ved stasjonen og ny bybru.

Underveis i dette puslepillet av arbeider og delprosjekter, vil spor og trafikk flyttes om for å gjøre arbeidene lettere. Senere, trolig om et par år, vil også fotgjengerundergangen mellom Grønland og sentrum også bli bygget om for å tilpasses ny sporløsning.

LES OGSÅ: Sprenger togtunnel med datastyrt presisjon

Prosjektleder Eirik Korsnes i Bane NOR beklager ulempene for trafikanter og naboer, men de har valgt årets minst trafikkerte uker for ombygging.
Gangbroen over Kreftingsgate skal rives og erstattes av en ny lenger mot Grønland. Den nye broen heises trolig på plass i september.
Powered by Labrador CMS