Statsbudsjettet: - Håpløst med «rekkeviddeavgift» på elbiler

- Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, mener NAF. Det blir heller ingen lettelser i pumpeprisene for fossilbiler.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Forslaget til statsbudsjett gjør familieelbilene dyrere.

– Vektavgiften er en rekkeviddeavgift fordi batterier veier. Samtidig kommer moms. Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

- Uforståelig

I sum er dette en dobbel avgiftsøkning på elbiler fra nyttår. Rekkevidde blir straffet med vektavgiften og elbilene får moms på summen over 500 000 kroner.

- Det er uforståelig at regjeringen foreslår dette samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår, slår Skjøstad fast. – Her må Stortinget kjenne sin besøkelsestid og sikre at vanlige folk kan skaffe seg en elbil også i 2023, fortsetter han.

NAF har advart mot en slik økning, og nå kommer konsekvensen i form av en avgiftsspiral på alle nye biler, ikke bare elbiler. Det er fordi Stortinget tidligere har vedtatt at elbilen fortsatt skal være konkurransedyktig selv om elbilen får økte avgifter.

- Regjeringen gjør gamle feil om igjen. Å innføre kjøpsavgifter på elbil gjør alle biler dyrere, og at nybilsalget går ned. Det er på sikt ikke bra for verken miljø eller trafikksikkerhet, sier han.  

Dyrere for brukte elbiler

Forslaget til statsbudsjett skrur også til avgiftsskruen ytterligere for brukte elbiler. Nå innføres det full omregistreringsavgift.

- Full omregistreringsavgift gir dyrere brukte elbiler. Folk flest kjøper bruktbil og nå kommer det altså en avgift i et allerede brennhett elbil-bruktmarked, sier Stig Skjøstad. - Det er et kappløp om å gi elbilen flest mulig avgifter, i form av økte bompenger, økt årsavgift, full omregistreringsavgift på brukte elbiler, moms og kjøpsavgift. Samtidig vil regjeringen at alle skal velge elbil innen 2025. Stortinget må nå tenke på folk flest når de starter forhandlingene, sier Skjøstad.  

Høyere bompenger, lavere veibudsjetter

I tillegg til å utsette en rekke riksveiprosjekter unngår regjeringen å levere på egne løfter om rassikringsmidler og fylkesveiløft. På toppen av alt varsles det bompengerekord i 2023.

- I år blir det betalt inn 12,9 milliarder kroner i bompenger. Neste år åpnes det for å ta inn 16 milliarder kroner. Det er et tall vi aldri har sett før i bompengeinntekter, og vil bety at for mange vil bompengeregninga øke, sier Skjøstad.

I tillegg vil regjeringen øke bompengeinntektene fra elbiler. Grensen for hva elbilene betaler foreslås økes til 70 prosent av taksten for bensin- og dieselbiler. I dag er denne grensen på 50 prosent.

- Elbilen får en rekke økte avgifter. Økte bompenger, mer moms og vektavgift på kjøp av nye biler viser at dette handler det om å ta inn mest mulig penger, ikke om omstilling av bilparken, sier Skjøstad.

Ingen lettelse på pumpeprisene

Regjeringen leverer heller ikke på løftene om å kutte avgifter som treffer folk flest, som drivstoffavgiftene.

Samtidig som CO2-avgiften økes, kuttes veibruksavgiften, men effekten på pumpeprisene blir null, ifølge regjeringen. Dette til tross for at regjeringen har lovet avgiftskutt i regjeringserklæringen.

- Det er ingen tegn til at energikrisa vil gi seg. Vi har etterlyst avgiftskutt og kontantstøtte til bileierne, som en viktig håndsrekning i en vanskelig situasjon. Her glipper regjeringen på en viktig sak for mange, spesielt i distriktene, sier Skjøstad.

Etterlyser fylkesvei-satsning

NAF-sjefen er ikke imponert over regjeringens veisatsning i dette budsjettet. Investeringer utsettes, og både Nye Veier og Statens vegvesen får strammere rammer fremover.

- Ambisjonene er lave. Eneste lyspunkt er at det ikke kuttes i igangsatte veiprosjekter, noe som er viktig. Men det er en fattig trøst når prosjekter blir skjøvet ut i tid samtidig som de store pengene til vedlikehold uteblir. Vi har etterlyst en skikkelig satsning rassikring og fylkesveiene, men heller ikke her leverer regjeringen, sier Skjøstad.

- Dette er et grått statsbudsjett for bilistene. Nye avgifter, bompengerekord og kutt i veimidlene gjør dette til et budsjett som det er lite å juble for

Powered by Labrador CMS