SPORTSLIG: e-tron GT er Audis første elbil utviklet av Audi Sport.

Klart for premiere på Audi e-tron GT i vinter

Den nye spydspissen i Audi-porteføljen blir helelektrisk, når Audi e-tron GT får sin verdenspremiere tidlig neste år.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Fredag åpnet reservasjonsløsningen, og norske kunder som forhåndsreserverer bilen inntar pole position før det snart også åpnes for bestilling, uttaler Audi i en pressemelding.
Audis elektriske satsing har ført til at Audi i flere måneder har vært Norges største bilmerke, med e-tron-suksessen som en sterk driver. Nå kommer flere elektriske nyheter fra Audi, med Audi Q4 e-tron og ikke minst Audi e-tron GT i front, på veien. 

– Audi e-tron GT er en prestisjemodell for Audi, med potensialet til å bli en virkelig volummodell for oss i det norske markedet. For å ivareta de norske entusiastene best mulig, lanserer vi nå en reservasjonsløsning på audi.no som åpner for at de mest interesserte får ekstra oppfølging og et forsprang når bilen kan bestilles og utleveres i 2021, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Lover tett oppfølging

Oppfølgingen av reservasjonsholderne før bestilling og utlevering er noe av det Audi Norge vektlegger i reservasjonsløpet, og det planlegges nå eksklusive arrangementer forbeholdt de som har forhåndsreservert Audi e-tron GT.

– Jeg kan garantere at det blir tett oppfølging av alle reservasjonsholderne hele veien. Så kommer den virkelige verdien av en forhåndsreservasjon til å bli tydeligere etter hvert som vi kan si mer om bilen nærmere lansering, sier Sinervo.

Hva kundene har i vente, vet man allerede mye om. Audi AG har nemlig uttalt at designet på den produksjonsklare utgaven av bilen ligger svært tett opptil designet på konseptbilen.

– Audis designsjef har uttalt at konseptbilen er veldig likt designet på den bilen vi snart kan utlevere til kundene våre. Det lover godt, sier Sinervo.

Reservasjonsbeløpet er satt til 20.000 kroner, et beløp som refunderes til kunder som ikke bestiller bilen. Reservasjonsløsningen åpnet fredag 11. september.

Lang rekkevidde og massiv kraft

Audi e-tron GT concept er en klassisk firedørs «Gran Turismo». Den er 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,38 meter høy, og bygget i materialer som karbonfiber, aluminium og stål for å redusere vekt.

Konseptbilen yter 434 kilowatt, eller 590 hestekrefter, ved hjelp av to elektriske motorer – én på forakselen og én på bakakselen. Bilen er naturligvis også utstyrt med Audis elektriske quattro-system.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 3,5 sekunder, og 0 til 200 km/t på rett over 12 sekunder. Takket være et sofistikert kjølesystem, kan denne øvelsen gjentas gang etter gang.

En batteripakke på 90 kWh, som er plassert mellom akslingene i gulvet på bilen, gir Audi e-tron GT concept en rekkevidde på 400 kilometer etter WLTP-syklusen. Regenerering av energi øker rekkevidden med opptil 30 prosent på Audis elbiler. I Audi e-tron GT concept kommer hele 90 prosent av all bremseenergi fra de to elmotorene – før de keramiske bremsene slår inn.

800 volts ladesystem

Batteriet på Audi e-tron GT concept har et 800 volts ladesystem som gir en gjør at lading på opptil 80 prosent av batterikapasiteten kan gjøres på 20 minutter, noe som gir en rekkevidde på nye 320 kilometer.

Avbildet modell og tekniske data gjelder for Audi e-tron GT concept. Endelige tekniske data og forbrukstall kommer med typegodkjenning av produksjonmodellen i 2021.

LES MER OM BIL OG MOTOR

Powered by Labrador CMS