Nye VW Passat Alltrack: Strålende familiebil!

VW Passat Alltrack er en av mange fossile bilmodeller som i dag passerer nesten ubemerket under radaren, mens «alle» er opptatt av elbiler.

Publisert Sist oppdatert

BIL: Eller kanskje mer presist – de enorme økonomiske incitamentene som følger med når man velger en bil som kun går på strøm.

Når man kan kjøpe store, flotte biler flere hundre tusen kroner billigere enn tilfellet ville vært for en tilsvarende modell med fossil drivlinje, ja – så er det jo ikke så rart at dette er fristende for mange.

190 hk og DSG

Men du verden, så mange gode nye fossile bilmodeller vi også kan velge blant i dag! Jeg har fortalt om en og annen av dem allerede, og i dag tar jeg et lite tilbakeblikk på enda en fulltreffer av en familiebil.

Det handler om nye VW Passat stasjonsvogn, i dette tilfellet en Alltrack, hvilket som kjent betyr firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring, og et litt mer «robust» ytre enn den vanlige stasjonsvognen. Drivlinjen består av en firesylindret dieselmotor med 190 hk og 7-trinns DSG automatgirkasse som jobber utmerket sammen.

Langtur

For meg passet det slik at prøvekjøringen kunne kombineres med en jobbtur til Levanger. Det ga solid bakgrunn for å mene noe om langkjøringsegenskaper, og de kan jeg fastslå er utmerket. Bilen byr på svært god komfort, både fjærings- og støymessig.

En tur på 618 kilometer fra Drammen til Levanger gir også gode tilbakemeldinger om drivstofforbruk. På turen til Levanger hadde jeg bar asfalt mye av strekningen, gode kjøreforhold og lite trafikk. Først på vei inn i Trøndelag kom det nedbør og sølete veier. De gunstige forholdene ga en effektiv kjøretid på nøyaktig 8 timer, med en snittfart på 76,75 km/t – og et snittforbruk på hyggelige 0,56 l/mil.

Retur: 0,53 l/mil

På returen var det stort sett elendige kjøreforhold, med våte og sølete veier, lett yr som frøs på frontruten om jeg ikke brukte ekstra defroster – og tåkedis med dårlig sikt det meste av strekningen.

Legg så til mye mer trafikk enn på turen nordover – og jeg var klar for en overraskelse: Effektiv kjøretid var bare 7 minutter lenger, snittfarten var fortsatt så bra som 76 km/t – og snittforbruket ble imponerende 0,53 l/mil. For en stor bil med egenvekt 1.650 kg er dette veldig bra, selv om jeg jo var alene i bilen og hadde lite bagasje.

Glimrende lys

Den lange turen avslørte også noe av det beste jeg har opplevd av kjørelys på lenge. Passat Alltrack har suverene LED kjørelys med all mulig fjernlysautomatikk, og med en lysytelse som virkelig gjør mørkekjøring merkbart lettere. Veldig godt jobbet, VW!

VW Passat har med årene blitt en stor og rommelig bil. I dagens nye utgave betyr dette en lengde på 4,78 meter og en bredde på godt og vel 1,85 m. I Alltrack-utgave er den litt høyere – 11 millimeter - enn vanlig stasjonsvogn på grunn av økt bakkeklaring. Akselavstanden er 2.788 millimeter.

Sterk og arbeidsvillig

Den innvendige plassen er derfor rimeligvis god, og ikke minst imponerer et bagasjerom på solide 639 liter - med baksetet i bruk. I tillegg er det godt med plass også under dørken, der reservehjulet normalt ville ha vært. Her kan man med andre ord få med seg mye! At Alltrack kan takle tilhengervekt opptil 2.200 kg er også et viktig poeng for mange.

Dieselmotoren på 2,0 liter og 190 hk er sterk og arbeidsvillig, noe ikke minst et dreiemoment på solide 400 Nm fra 1.900 til 3.300 omdreininger bekrefter. Ytelsene blir derfor også gode – 0-100 går på 8 sekunder blank, og toppfarten er oppgitt til 223 km/t.

Har det meste

Førerplass har VW peiling på, så også i Passat. Det er gjennomtenkte arbeidsforhold for den som sitter bak rattet – og sitter godt gjør man også. Seteputen i førersetet kan forlenges for ekstra lårstøtte, og det er – naturligvis – elektrisk korsryggjustering. Lekkert sort skinninteriør og sort innertak gir interiøret et litt sportslig preg.

Av utstyr er det ellers mye, som for eksempel regnsensor, dynamisk lysassistent, adaptiv cruise kontroll, parkeringssensorer foran og bak, el. innklappbare sidespeil, ekstra mørke sideruter bak med solgardiner, nøkkelfri tenning og låsing, el. betjent bakluke, oppvarmet ratt, varme til baksetet, kjørecomputer og selvsagt hele løperrekka av infotainment-elementer på 9,2 tommer høyt plassert skjerm.

Attraktiv – men billig er den ikke

Hva koster så herligheten? Jo, en VW Passat Alltrack som beskrevet har en startpris på 573.300 kroner. Av dette skal for øvrig staten ha bortimot 170.000 kroner i avgift. Når vi så plusser på litt ekstra utstyr ender prøvebilen på den nette sum av kr. 655.300,-.

Det som trekker mest opp fra ekstrautstyrslista, er for øvrig skinninteriør til 22.200 kroner, areal view med ryggekamera (8.700), 9,2 tommer navi med induksjonslader for mobiltelefon og digital cockpit (16.400) og transportpakke med bl.a. tilhengerfeste og fjernbetjent parkeringsvarmer med timer (18.600).

VW Passat Alltrack er så klart en attraktiv bil på veldig mange måter, og den største innvendingen mot den som familiebil måtte i tilfelle være at den er en ren femseter; noen trenger jo et par ekstra seter helt bakerst. En annen begrensning ligger i at den ikke er en SUV, men det eneste jeg kan se at en SUV slår Passaten på, er rett og slett den større høyden – på alt annet er Alltrack helt konkurransedyktig.

Men det er klart at prisen relativt høy – det er mye bra SUV å velge blant når vi snakker 570.000 og oppover.

LES MER OM BIL OG MOTOR HER

Heller ikke på sikkerhetssiden har Passat Alltrack noe å skamme seg over. Bilen har front assist, city nødbrems, knekollisjonspute for fører, sidekollisjonsputer både foran og bak, tretthetsvarsling og whiplash-orienterte nakkestøtter, for å ha nevnt det meste.
Powered by Labrador CMS