Slik blir helt nye Golf 8

Fredag åpnet Volkswagen for bestilling av den nye Volkswagen Golf, som lanseres i mars.

Publisert Sist oppdatert

BIL: Volkswagen har nå sluppet prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge. Golf er Norges mest solgte bilmodell totalt, og den ikoniske modellen har toppet salgsstatistikken 18 ganger.

Først ut er lanseringsmodellen Golf Style 150 eTSI DSG. De øvrige modellene lanseres til sommeren, opplyser bilprodusenten i en pressemelding.

Verdenspremieren av den åttende generasjonen Golf foregikk i Wolfsburg 25. oktober 2019.

35 millioner biler

Med over 35 millioner biler er Volkswagen Golf som kjent Volkswagens viktigste modell gjennom tidene, og vil forbli dette i internasjonal sammenheng i mange år fremover. I Norge har over 270.000 eksemplarer funnet sine nye eiere siden 1974. Dette gjør den til Norges mest solgte bilmodell totalt. Golf har toppet salgsstatistikken ikke mindre enn 18 ganger, godt hjulpet av e-Golf de siste årene.

Den åttende generasjonen Golf vil totalt tilbys i syv ulike markedsmodeller. Først ut er lanseringsmodellen Golf Style 150 eTSI DSG. Fra sommeren kommer innstegsmodellen Golf Life 110 eTSI DSG, to ladbare hybrider inklusive Golf GTE og de sportslige Golf GTI og Golf R. Senere i høst kompletteres modellutvalget av en Golf Style 190 TSI 4MOTION DSG.
Designet er fortsatt umiskjennelig Golf med markant tornadolinje gjennom dørhåndtakene, den smale grillen mellom de nye LED-frontlyktene som gjør bilen lav og bred, samt den karakteristiske C-søylen som har kjennetegnet alle Golf-generasjonene. Luftmotstanden er redusert til 0,275 cw, som er blant de aller beste i klassen.

Priser og utstyr

I likhet med Passat, er nye Golf også utstyrt med WeConnect. Det betyr at bilen er kontinuerlig koblet til internett gjennom en kommunikasjonsmodul som sitter i bilen fra fabrikk. Appstyring av bilen samt Guide&Inform-tjenestene gjøres dermed uten å måtte "vekke" bilen eller koble til via delt internett på telefonen. Datatrafikken bekostes av Volkswagen AG.
I likhet med Passat, er nye Golf også utstyrt med WeConnect. Det betyr at bilen er kontinuerlig koblet til internett gjennom en kommunikasjonsmodul som sitter i bilen fra fabrikk. Appstyring av bilen samt Guide&Inform-tjenestene gjøres dermed uten å måtte "vekke" bilen eller koble til via delt internett på telefonen. Datatrafikken bekostes av Volkswagen AG.

Prisen på lanseringsmodellen Golf Style 150 eTSI DSG er kr 385.700,- (eks. frakt- og leveringsomkostninger) med en omfattende standardutstyrsliste. Allerede fra lansering blir prisgunstige pakker tilgjengelig.

Til Golf Life og Golf Style tilbys en Transportpakke med tilhengerfeste, fjernbetjent parkeringsvarmer og ryggekamera til kr 19.900,-. Denne pakken har en kundebesparelse på kr 8.000,-.

Til alle versjoner av nye Golf med unntak av Golf Life tilbys fra modellår 2021 en IQ.Drive Sikkerhetspakke med Travel Assist inkludert Traffic Assist køkjøringsassistent, Emergency Assist og parkeringsassistent til kr 6.500,-. Lane Assist og Side Assist er standardutstyr.

Dette er ifølge Volkswagen høydepunktene på ustyrssiden:

- IQ.Light LED Matrix hovedlys med 22 lysdioder i hver lyktemodul (ekstrautstyr)
- Innovision Cockpit, 10,2 tommers heldigitalt instrumentpanel
- Discover Pro navigasjon med 10’’ berøringsskjerm
- We Connect Plus, kontinuerlig oppkoblet
- Trådløs AppConnect med støtte for Android Auto og Apple CarPlay
- Predektiv Adaptiv cruise control, Lane Assist og Side Assist
- Car 2X trafikksikkerhetskommunikasjon gjennom WLAN (ikke tilgjengelig for Norge foreløpig)
- Oppvarmet multifunksjonsratt med touch-taster
- 3-soners Climatronic med intelligent klimakontroll
- Mildhybridteknologi eTSI med 48 Volt batteri og hjelpemotor for 10% lavere forbruk
- Ladbare Hybrider med nytt Litium-Ion batteri på 13kWt med økt elektrisk rekkevidde
- Multicolor ambientebelysning med 30 ulike fargenyanser
- 14-veis elektriske ErgoActive Sport-Komfortseter med memory på føresiden.
- Harman Kardon Soundsystem med 12-kanals forsterker på 480 Watt og Subwoofer
- Head up display med projisering I frontrute

LES MER OM BIL OG MOTOR

Powered by Labrador CMS