Volvo V60 T8 Twin Engine R-Design: Ellevill familiebil

Volvo V60 T8 Twin Engine R-Design byr på prestasjoner på sportsbilnivå – men er likevel en høyst fullverdig familiebil.

Publisert Sist oppdatert

BIL: Her er det godt med plass til både passasjerer og bagasje, og topp komfort for de lange, uanstrengte turene.

Og her er det en 0-100 km/t akselerasjon på smått utrolige 4,9 sekunder. Toppfarten er for øvrig 250 km/t. Ikke verst for en stasjonsvogn som ved første øyekast ser ganske fredelig ut. Men det er før man fester blikket på lekre R-Design detaljer, som sladrer om noe ekstra.

Mye krefter

Som Twin Engine-begrepet antyder, er dette en ladbar hybrid, og samlet effekt er 390 hk (303 + 87). Det er altså ingen overdrivelse å fastslå at her er det ikke bare noe ekstra, men veldig mye ekstra! Den høye effekten følges godt opp av et voldsomt dreiemoment (400 Nm flatt fra 2200 til 4800 omdreininger!). Ytelsene har naturligvis en forklaring, og her er den.

Volvo skriver selv et sted at dette er «en stasjonsvogn som er perfekt for familier med en aktiv livsstil». Man fristes til å tilføye: «...som har det ekstremt travelt!» Så beskrivelsen «ellevill familiebil» i tittelen er det definitivt god dekning for!

Volvos beste?

Jeg har tidligere skrevet at V60 i mine øyne er Volvos mest vellykkede modell i dag, og gjentar det gjerne. I T8-utgave er den på sitt aller mest vellykte, for her kombineres altså alle modellens øvrige gode egenskaper med ytelser på toppnivå. 

Veiegenskapene er suverene, uansett hvilken kjøremodus man velger. Selv har jeg en tendens til å foretrekke komfort-innstillingen. Uansett er det et voldsomt overskudd av krefter som blant annet sikrer raske og trygge forbikjøringer. I sport-modus blir bilen nesten brutalt kraftfull, og enda morsommere å kjøre - om man er i det lunet.

Mye bil for pengene

For denne ladbare hybriden oppgir Volvo et forbruk ved blandet kjøring på 0,19 – 0,21 l/mil. Det går an å få dette til å stemme så lenge kjørelengdene er moderate, og batteriet har strøm å levere. På lengre turer med ren bensindrift blir det selvsagt en ganske annen sak. 

Med en kraftig avgiftsfordel blir prisen for denne bilen overraskende gunstig. Det starter på 657.318 kroner, noe som med prøvebilens tilleggsutstyr til slutt ender knappe 100.000 kroner høyere; kr. 754.168,-. 

Ja, det er mye penger, men likevel er dette mye bil for pengene. Sjekk bare hva du må ut med ellers for 390 hester, automatgir og meget høyt utstyrsnivå i denne klassen!

Flotte seter – masse utstyr

Ut over et avansert understell, er Volvos tradisjonelt ypperlige seter noe av det som bidrar sterkest til å gjøre dette til en milsluker av klasse. Her kan du kjøre svært langt – og fortsatt ha lyst til å kjøre enda lenger!

I prøvebilen satt det R-Design sportsseter, elektrisk justerbare med idealminne, elektrisk justerbar korsryggstøtte og seteforlenger i forsetene. Det er, selvsagt, rattvarme og varme i de ytre baksetene. 

Jeg skal ikke ramse opp mye herfra, men nevner en liten detalj som viser hvor gjennomtenkt bilen er, nemlig oppvarmede viskerblader. Ikke noe stort poeng i Sør-Europa, men en viktig liten detalj under norske forhold.

Har det meste

Som om ikke grunnutstyret var nok, så hadde prøvebilen også fått med seg tilleggsutstyr for snaue 100.000 kroner, blant annet teknikkpakke, R-Design-pakke Pro, og litt annet småtteri – som semielektrisk hengerfeste og 19 tommers felger.

Så jo, utstyrsnivået er det ingen ting å utsette på!

Totalinntrykket er en knallgod pakke:

- Høy effekt og imponerende ytelser
- Fine veiegenskaper og høy komfort
- Stort bagasjerom og god innvendig plass
- Sikkerhetsutstyr og førerassistansesystemer på toppnivå
- Selv om prisen kan synes høy, er dette mye bil for pengene!

LES FLERE BILTESTER HER

En utstyrsliste lang som et vondt år rommer naturligvis adaptiv cruise kontroll og alt som ellers kan tenkes av førerassistansesystemer. 
Powered by Labrador CMS