
Dårlige veier skader biler:
- Må bli enklere å få erstatning
Årets vår har avslørt en farlig tilstand på veinettet.
NORGE: Hull i veien, sprekker og veier som smuldrer opp er et kjent syn hver
vår. - Det bør bli enklere å få erstatning hvis du får skader på bilen på grunn
av dårlige veier, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Hele
40 prosent har opplevd å få skade på bilen på grunn av dårlige veier, viser en
undersøkelse Norstat gjorde for NAF i 2022.
Etter en hard vinter mange steder i
landet, kan det dukke opp nye skader på veinettet. Spesielt veier som fra før
er dårlig vedlikeholdt kan være utsatt.
Dårlig vedlikeholdte veier mer utsatt
- Forfallet
på fylkesveiene er for stort, og det trengs en kraftig innsats for å bedre
tilstanden. Dersom veieier må ta et større ansvar for skadene som påføres
biler, kan det være med å bidra til økt innsats, sier Handagard.
Hun peker
på at det i dag er mange kriterier som skal være oppfylt for at veimyndighetene
skal ha et ansvar, blant annet at feilen skal være varslet og at veieier har
hatt tid til å først sette opp varselskilt om skade i veien og så utbedre
skaden. NAF mener regelverket praktiseres for strengt i dag.
- Mange
opplever å bli en kasteball mellom myndighetene som eier veien, og
entreprenøren som vedlikeholder veien. Det er et strengt krav om at veieier
skal ha opptrådt uaktsomt for at bileiere skal få erstatning, men de høye
kravene til dokumentasjon gjør at svært få som har fått skader på bilene vinner
frem, sier Handagard.
Kan ikke forvente at veier med lite trafikk er uten feil
I dag er
det også slik at det vil ha påvirkning på saken om skaden skjedde på en
trafikkert vei, der man kan forvente at myndighetene har kunnskap om
tilstanden, eller en vei med lite trafikk som kan være vanskeligere for de
ansvarlige å ha oversikt over.
- Dårlige
veier der veibanen smuldrer opp er ikke bare et problem for fremkommeligheten,
men også for trafikksikkerheten. Derfor mener vi ansvaret i større grad må
legges på veieierne, det vil si kommune, fylkeskommune og staten, avslutter
Handagard.