AKTIV VETERAN: Frank Williksen har for lengst passert gullklokke-kriteriet for lang og tro tjeneste, men markerer isteden et langt liv som yrkesaktiv fagjournalist med bokutgivelse.

Frank (76) har viet livet til motorjournalistikken - nå har han samlet høydepunktene mellom to permer

Han har levd av å skrive om bil i 56 år - og gir fortsatt full gass både bak rattet og tasteturet. Bilbyen Drammen ble i sin tid utslagsgivende for at den opprinnelige trønderen faktisk flyttet hit - og det har han ikke angret et sekund på.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Frank Williksen er et ikke ukjent navn i bilbransje-kretser, og er trolig den eneste av sitt «slag» som har lagt tilnærmet hele sin yrkesaktive karriere bak seg innen nettopp motorjournalistikken.

Hemmeligheten er lidenskapen til bil, som har vært der helt fra barndommen.

- Det er en grunnleggende sterk kjærlighet til bilen som fenomen som har vært den viktigste drivkraften i mitt arbeide på dette spesielle stoffområdet, kan man lese i forordet i boka, som ifølge Williksen selv er en hyllest til bilen og den unike friheten den har gitt oss.

Med erfaring som bil-tester helt siden 60-tallet er Frank intet mindre enn et vandrende leksikon innen feltet - og hva faller seg ikke da mer naturlig enn å skrive bok?

Utslagsgivende for å sette ideen ut i livet ble Franks serie av «mimreartikler» på TV2/Broom.no, hvor han tar leserne med tilbake på diverse nostalgitripper fra 50-tallet og frem til 80-tallet, for det meste illustrert med egne bilder.

- Mange og hyggelige tilbakemeldinger var motiverende, og i tillegg har det blitt mange morsomme, og noen mindre morsomme hendelser knyttet til bil gjennom et langt liv som motorjournalist - og kanskje var andre interessert i å få ta del i noen av disse, forteller Frank.

70-TALLET: Her fra test av Lancia Beta ute på kontinentet.

God mottagelse

Mye tyder på at han fikk rett i det. Boka, som har fått tittelen «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» så dagens lys i vinter, og det første opplaget er allerede så godt som utsolgt.

- Men vi snakker om moderate tall - boka er utgitt i egen regi, og siden jeg ikke heter Jo Nesbø eller Jørn Lier Horst, er det en ganske møysommelig jobb å opparbeide en leserkrets, forteller han ærlig.

Frank, som utvilsomt har et perspektiv på bilutvikling og bilbransjen få andre kan skilte med, mener boka gir et unikt tidsbilde over en form for bilisme som snart vil være historie.

- Mange vil kunne humre gjenkjennende til tester av biler de selv eide for 30, 40 og 50 år siden, og den viktigste målgruppen er nok 50-60 pluss, altså folk som kjenner seg litt igjen i mine beskrivelser fra 1950, -60, -70 og 80-tallet. Men den passer for alle bilinteresserte uansett alder og kjønn. Man får en god miks av dramatiske, og til dels spennende opplevelser knyttet til konkrete bilmodeller, og bilturer i inn- og utland, forteller Frank.

I bilboka finner leseren også et assortert utvalg årlige, bil-relaterte begivenheter og andre høydepunkter fra årene 1958-1980.

Truet av DDR-grensesoldat med maskinpistol

Og det har etter alt å dømme blitt noen opplevelser av det minneverdige - og sikkert uforglemmelige slaget.

- En kan jo ha vært første gang jeg så 300 km/t på speedometeret - mener det var i en Nissan GT-R, senere ble det flere, mest tyske. Et annet minneverdig øyeblikk var dybdeintervjuet med den svært karismatiske bilindustrilederen Robert «Bob» Lutz.

- Et tredje, og på den mer dramatiske siden, var den gangen jeg ble truet med maskinpistol av en DDR-grensesoldat til å krabbe på alle fire gjennom baksetet i bilen min, forteller Frank.

76-åringen har utvilsomt mange øyeblikk å mimre tilbake på gjennom mange tiår i biljournalistikkens tjeneste, og har opp gjennom årene jobbet for ikke så rent få oppdragsgivere. Som for eksempel Morgenposten, Alle Menn, Vi Menn, Nytt om Bil - og nå om dagen: TV2/Broom, Bilforlaget (Yrkesbil), Bilbransjen (Norges Bilbransjeforbund), DRM24 - og flere mindre publikasjoner som NÅ, Farmand, Moderne Transport, NH&ST.

Bilbyen Drammen sentral

Den stolte trønderen, som til forveksling kan tas for å være østlending ettersom trønderdialekta for det meste er reservert hjemlige breddegrader, forteller at Drammen har betydd mye - på mange måter - opp gjennom årene.

I dag er han og kona bosatt på Øren, et voksent steinkast unna Rosenkrantzgata, noe han har gjort siden han flyttet til Drammen fra Røyken i 2006.

- At det ble Drammen, hang sammen med en langvarig faglig tilknytning til bilmiljøer i byen - og aller mest fordi både jeg og kona alltid har likt oss godt her. Og bedre og bedre har det blitt med årene, forteller Frank.

- For meg som biljournalist har Drammen alltid vært en sentral by. Ikke bare på grunn av den omfattende bilimporten over havna her, men mest på grunn av at fire viktige importører holdt til (og holder til) her i byen. I min bok er fortsatt Drammen en spesielt viktig bilby i Norge.

- Trapper heller opp, enn ned!

At Frank begynner å bli godt voksen med sine 76 vintre, er imidlertid ingen hindring for å holde «dampen» oppe.

- Jeg har ikke tenkt å gi meg, heller, så lenge helsa er snill med meg. Jeg pleier gjerne å si at samtidig med at andre trapper ned, trapper jeg heller opp! Den jobben jeg har, er det morsomste og triveligste jeg vet om, så jeg tar ikke sjansen på å forandre på det, forteller «bil-orakelet på Øren».

Og er det vi nødt for å tro han på - for ved siden av å levere biljournalistikk på løpende bånd, har forfattertilværelsen åpenbart gitt så stor mersmak at han nå også jobber med neste bokprosjekt på si.

- Jeg har fått utrolig mange hyggelige tilbakemeldinger fra fornøyde lesere, og starten har vært kjempegod. Såpass god at jeg kan røpe at jeg allerede har begynt å arbeide med en oppfølger, en «Drømmebiler osv 2.0»...

SPESIELL VOLVO: En av mange sjeldenheter Frank har testet og omtalt i boka.

Redaksjonen informerer: Drammen Live24 er en av flere publikasjoner Frank Williksen leverer bilstoff til på regelmessig basis.

Powered by Labrador CMS