Minner om nytt kjøremønster på Landfalløya
Anleggsarbeidet i Øvre Storgate er ferdig, og gata fremstår i ny drakt. Det er imidlertid et par ting du som bilist og syklist bør merke deg.
LANDFALLØYA: Det uttaler Buskerud Fylkeskommune i en pressemelding.
- Med oppgraderingen ønsker Buskerud fylkeskommune å gjøre gata mer attraktiv for myke trafikanter, med spesielt vekt på syklende. For å få det til, er det gjort flere endringer i gata.
- Hadde et rotete trafikkbilde
- I gjennomsnitt kjørte det 1300 biler i gata daglig, og den ble brukt som snarvei når det var kø i Rosenkrantzgata. Et «rotete» trafikkbilde, med en smal gate med toveistrafikk og smale fortau, gjorde det krevende å ferdes trygt i gata. For å gjøre gata sikrere er det nå innført enveiskjøring i gata, uttaler fylkeskommunen.
Det nye kjøremønsteret er slik at du har lov til å kjøre inn fra Øvre Sund bru, og i retning Landfalløya, men du har ikke lov til å kjøre inn Øvre Storgate fra rundkjøringen på Landfalløya.
Syklister mot biltrafikken
Et mål for prosjektet har vært å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklistene i gata. Øvre Storgate er en del av en regional sykkelrute, og en viktig sykkelrute inn mot Drammen sentrum.
På hverdagene bruker cirka 500 syklister gata til og fra sentrum. For å bedre forholdet for syklistene, er det laget et eget sykkelfelt på sørsiden av gata. Sykkelfeltet er plassert slik at du kjører mot kjøreretningen.
Det betyr at du skal bruke sykkelfeltet om du sykler i retning sentrum. Dersom du kommer fra sentrum, skal du sykle i gata. Det betyr at du deler veibanen med bilene.