Mener Buskerudbenken må skjerpe seg:
- Hvem taler vår sak?
Næringsforeningen mener Buskeruds folkevalgte på Stortinget er for passive, og ønsker seg noen politikere som «hilser hjem».
DRAMMEN: I siste episode av podkasten «Drammenser'n» er næringspolitisk leder Karianne Braathen i Næringsforeningen meget tydelig i sin karakteristikk av de folkevalgte på Buskerudbenken.
- Sammenlignet med politikere fra andre regioner av landet, så er det veldig rart at vi aldri får stortingspolitikere fra nedre Buskerud som taler drammensregionens sak. Vi trenger politikere som hilser hjem til oss, utbasunerer næringsforeningens representant.
I podkasten snakker hun om hvordan næringsforeningen, som har over ett tusen medlemmer, tenker og arbeider for å nå målsettingen om ny vekst i Drammen og omegn.
- Jeg savner en type politiker som vil påta seg å være fanebærer for vår region, og engasjere seg i de utfordringene vi må løse hos oss. Det kan virke som om de faller inn i folden som rikspolitikere, som ikke bryr seg om å jobbe for den regionen de kommer i fra, sier Braathen.
Hun poengterer at det er ledig plass i historiebøkene, for den eller de politikerne som måtte ta opp hansken.
I samtalen med politisk kommentator Tom Berntzen, snakker Braathen også om at Drammen må inngå en byvekstavtale med staten, selv om dette skulle innebære en bomring rundt byen. Hun mener også at Drammen må få på plass et vitensenter, på linje med 13 andre byregioner i landet. Av andre temaer kan nevnes mangel på teknisk fagskole, mangel på næringsarealer, og mangel på oppmerksomhet rundt nåværende og fremtidig industrinæring.
Se episoden øverst i saken!