
40 år i sjefsstolen – og «still going strong»
Når rallyfører Stein Grøndal i 1981 åpnet Bilbutikken på Gulskogen, hadde ikke stedet engang en formell gateadresse. 40 år senere sitter han fortsatt ved roret i familiebedriften - og har ikke satt noen sluttdato.
GULSKOGEN: - Jeg skal bare få sendt avgårde en epost, så er jeg klar, sier sjefen sjøl, Stein Grøndal da DRM24 er innom kontoret for å ta noen bilder i anledning 40-årsjubileet på Gulskogen.
– Det er bare å stille seg i kø, kommenterer en av selgerne muntert i forbifarten.
På bordet utenfor står bløtkaker og brus. Det venter folk som både skal få levert bil, levere bil og gamle kjente som skal slå av en prat. Det er - som vanlig - full fart hos Grøndal Bilbutikken i disse dager, mye takket være salgsboom på populære elbil-modeller.
Mye har skjedd i løpet av 40 begivenhetsrike år. Tusenvis av biler er solgt. Og mens flere ansatte har tilbragt hele sitt ykresaktive liv hos Grøndal som arbeidsgiver, holder 70-åringen fortsatt «turboen» oppe.

– Er du her enda?
Du skal ikke tilbringe mange minuttene i nærheten av Grøndal før du ser verdiskapning i praksis. Kunder og kontrakter blir håndtert nærmest på strak arm, både på vei ut og inn av lokalene.
– Det er noen som er innom som er så frekke å si «er du her enda». Her om dagen var det en på 90 år, da ble jeg nesten litt fornærma, ler Grøndal.
– Da har jeg et standardsvar, og det er at jeg har begynt å ta fri noen få lørdager - men ikke så mange. Det er fortsatt «all inn», legger han til.
– Du har jo etterhvert begynt å bli en voksen mann, hva er hemmeligheten bak innsatsen i en alder hvor de fleste er pensjonister?
– Jeg er så heldig å kunne lade batteriene med hytte både på fjellet og ved sjøen, og padler og løper regelmessig. Hadde jeg ikke hatt den muligheten hadde jeg ikke vært her i dag, sier Grøndal.
Jobben er en livsstil, forteller mannen som fyller 70 i høst.
– Når du driver for deg selv får du liksom ikke stemplet inn kropp og hjerne klokka åtte om mårran og ut 16.00 på ettermiddagen. Det er 24 timer i døgnet, syv dager i uka. Det er hele tiden noe som skjer - markedsandeler, bunnlinje og topplinje, lønninger, moms - alt som skal betales, gå på skinner og være 100%, sier Grøndal.
Men han er klar på at å være bilforhandler ikke er noe «one man»-show. Nærmere 40 ansatte er med og drar lasset.
– Jeg er stolt av mange trofaste ansatte. Dette er teamwork på høyt nivå, og hadde ikke vært mulig uten mange dedikerte medarbeidere, sier Grøndal.


Bilhistorie i Drammen
9. september 1981 hadde Grøndal Bilbutikken AS sitt offisielle åpningsarrangment på Gulskogen. Det var før kjøpesenter, industri og diverse butikker hadde etablert seg i området.
Bak satsingen stod 29 år gamle Stein Grøndal, den gang bilbransjens yngste eier og daglige leder, og mest kjent som rallyfører med Saab og flere mesterskapstitler. 40 år senere er han bilbransjens eldste aktive daglige leder.
Før han gikk «solo» startet Grøndal karrieren som bilselger hos det som den gangen het Autoindustri Drammen i 1972. I 1975 ble han forfremmet til salgssjef, før han altså tok steget og satset sparepengene på egen butikk i det som da var et leid lokale på Gulskogen i 1981.
– Den gangen hadde vi ikke engang en offisiell gateadresse, og måtte bare ta det som var nærmest - Professor Smiths Allé, og finne på et gatenummer, ler Grøndal.
Opp gjennom årene har bilforhandleren hatt mange adresser på den samme tomta, som i dag heter Sundlandveien 3.
Etter bare tre års drift kjøpte Grøndal hele anlegget i 1984, og fikk god bruk for plassen da han fikk agenturet på Citroen i 1988. Men allerede i 1991 ble det nok en utvidelse, da Grøndal tok over deler av nabotomta og ekspanderte ytterligere.
Utbygging av det som i dag er den velkjente glassfasaden med bilutstilling kom på plass, før siste utbygging fant sted i 2000 - og bilforhandleren fremstod mer eller mindre slik den gjør i dag - som komplett leverandør av både nybilsalg, bruktsalg og service/verksted på tilsammen 5.000 kvadratmeter.
Saab og Subaru
De to merkene har gjennom hele karrieren vært bærebjelken for Stein Grøndal. Saab hadde han solgt siden 1972, og ble med over til egen bilbutikk. Han hadde fortsatt agenturet og solgte Saab helt frem til merket ble slått konkurs, og gikk inn i 2011 - men det ruller fortsatt Saab'er ut og inn av bilbutikkens verkstedlokale for service og vedlikehold.
Subaru har Grøndal som eneste merke solgt hele veien gjennom 40 år - og har ingen planer om å slutte med det, selv om mange merker har kommet og gått.
– Det er viktig å ikke gape over for mye. Tre merker er nok - i dag er det Ford som volumselgeren for oss, forteller Grøndal, som også har solgt blant annet Land Rover, Fiat og Lancia.
Tunge år før elbil-renessansen
Det har i løpet av årene vært store omveltninger innen bilbransjen. Subaru fikk en tung periode etter 2007, da norske avgifter ble lagt om til å subsidiere dieselbiler. Men Subaru hadde ikke en eneste dieselbil.
De siste årene er det elbiler som har vært den «nye vinen» - igjen uten at verken Subaru eller Ford, som har vært volumselgeren siden 2016 - hadde noe å vise til - og fossil-salget har gått trått.
– Det var noen tunge år hvor primært nyttekjøretøyene holdt liv i oss, forteller Grøndal.

I fjor ble imidlertid starten på en ny renessanse for Grøndal Bilbutikken, med introduksjonen av den gamle britiske storheten MG - som «gjenoppstod fra de døde» med helelektriske ZS EV.
Det ble en kjempesuksess med omsetningsrekord i 2020 - og i etterkant har Ford banet vei for nye markedsandeler og reneste salgsboomen med både ladbare hybrider og ikke minst den helektriske megasuksessen Mustang Mach-E.
Nå gleder Grøndal seg over spennende el-nyheter også på vei fra Subaru med helelektriske Solterra - og nye MG Marvel og MG5.
– Hvor lang tid tar det før det kun er elbiler i sortimentet?
– Kortere tid enn noen hadde trodd for kort tid siden, slår Grøndal fast.
«Kronprinsen» fører arven videre
Anders Grøndal har fulgt i sin fars fotspor både når det gjelder rallykarriere og bilsalg. Han er i dag Norges mestvinnende bilsportutøver gjennom tidene med 16 NM-gull siden 2003. I tillegg kommer seks sølv og tre bronse, fordelt på rally og bakkeløp.
Han er i dag salgssjef for Ford på Bilbutikken, og vil på sikt overta familiebedriften.

– Jeg er heldig som har kronprinsen, som jeg kaller han, som er min høyre hånd, er klar og har lyst til å føre Bilbutikken videre, sier Grøndal.
Det er offisielt at Grøndal junior vil ta over sjefsstolen - men når det skjer, avhenger av rallykarrieren.

– Der har vi en liten diskusjon. Jeg har sagt til han at dersom han hadde gitt seg nå kunne jeg gått av i morgen. Det er vanskelig å kombinere dette med full satsing på rally, og der er vi litt uenige, sier Stein Grøndal.
Anders, som i dag er salgssjef for Ford, har imidlertid ingen planer om å trappe ned rallykjøringen helt enda - og kjemper fortsatt i norgestoppen.
– Når jeg startet Bilbutikken for 40 år siden ga jeg meg på dagen. Jeg vet hvor mye energi det tar. Men jeg anser Anders uansett som så fornuftig at han aldri vil sette butikken over styr for å kjøre billøp, sier pappa Grøndal.
Utgiftene til rallysatsingen har hele tiden hatt noen klare prinsipper i bunn.
– Det handler om å tjene pengene og skaffe sponsoravtalene først, og ikke kjøre på lånte midler, sier Grøndal.
De belånte midlene for etableringen av Grøndal Bilbutikken for 40 år siden er for lengst nedbetalt. Den dag i dag er det ingen ting som tilsier at bil-businessen på Gulskogen opphører med det første.
– Jubileumsåret ser ut til å bli et nytt rekordår. Fremtiden ser lys ut, slår Grøndal fast.
