Julehandelen: Dette er årets mest populære gaver

Kassaapparat, Stiga Snow Flyer, airpods og massasjepistol. Dette er noen av de mest solgte typiske julegavene på nett i år. Samtidig er engangstester det aller mest kjøpte produktet i desember.

Publisert

NORGE: Det viser Klarnas salgsstatistikk fra mer enn 12.000 norske netbutikker i perioden fra 22-. november til den 12. desember. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres betalings- og shoppingløsninger.

– Etter en rekordbra Black Week-uke for netthandelen har salget på nett holdt seg jevnt høyt også de to påfølgende desember-ukene, også sammenlignet med fjoråret. Dette har nok sammenheng med koronasituasjonen, men også det faktum at stadig flere nordmenn ønsker å handle mer på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Samlet sett økte netthandelen fra mandag i Black Week til og med Cyber Monday med hele 13 prosent i år, sammenlignet med fjoråret.

Mest økning i salg av elektronikk og barneprodukter

Klarnas salgsstatistikk viser at:

  • Per innbygger ble det handlet mest på nett gjennom Klarna i Oslo i årets julehandel. Her handlet de hele 17 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Viken (5 % over landsgjennomsnittet.) Minst ble det handlet i Agder (16 % mindre enn gjennomsnittet) og Innlandet (12 % mindre enn landsgjennomsnittet).
  • Sammenlignet med salget årets første ni måneder er det kategoriene elektronikk og barneprodukter som har økt mest i perioden 1. november til 12. desember. Mens salget av elektronikk økte med hele 28 prosent, økte salget av barneprodukter med 16 prosent.

Her er favorittene

Blant de enkeltproduktene som det er solgt mest av gjennom Klarna i disse to kategoriene er:

Barneprodukter: Kassaapparat, Barbie Color Reveal, sminkedukke, Viga puslespill, Rubiks kube – Fidget gavesett, LEGO og Stiga Snow Flyer.

Elektronikk:
Airpods, Smart-TV, Soundboks – trådløs høyttaler, massasjepistol, Sony PS5 og kapp- og gjærsag.

– Det er sannsynlig at flere av årets mest populære julegaver er å finne blant disse salgsvinnerne som vi har sett har solgt ekstra bra i Black-Week perioden og de to påfølgende desember-ukene med julehandel, sier Elvestad.

I en pressemelding fra VIPPS opplyses det at engangstester og andre apotekvarer for tiden troner helt øverst på lista. Dette bekreftes av kommunikasjonssjef Jostein Soldal i Apotekerforeningen.

- Hurtigtester er en svært populær vare for tiden. Akkurat nå nærmest flyr testene ut av hyllene. Da er det helt naturlig at den enorme etterspørselen gjør utslag i samlet beløp og transaksjoner, sier Soldal.

41-56 åringer økte sin netthandel mest

Sammenlignet med en vanlig netthandelsdag er det aldersgruppen 41-56 år som har økt sine kjøp mest i årets julehandel. Desto nærmere jul vi kommer, desto større andel av kjøpene foretas av denne gruppen.

– Som ellers i året er det kvinner som står for de fleste innkjøpene, mens menn bruker mer per kjøp. Spesielt de siste ukene før jul har vi sett at menn øker sine innkjøp innenfor julegavekategorier som smykker, vesker og klokker. Det er nok et tegn på at de er ute i siste liten med noen julegaveinnkjøp, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna Norge.

Powered by Labrador CMS