VERDENSPREMIERE: Helt nye Nissan Leaf ble lansert i Tokyo forrige uke, her fra premieren.

Drammens-forhandler solgte 50 nye Nissan Leaf på et døgn

Automobil-kompaniet i Drammen har store forventninger til arvtageren av verdens mest solgte elbil.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: - Slik det ser ut nå, venter jeg at den helt nye Nissan Leaf blir Norges mest solgte bilmodell i 2018. Også første generasjon Leaf toppet statistikken flere måneder, og med god pris, økt rekkevidde og god tilgang på biler, så må dette bli en suksess, mener Marius Sørum, salgsansvarlig for Nissan i Automobil-Kompaniet i Bjørnstjerne Bjørnsons gate.

Bare i løpet av selve lanseringsdøgnet solgte forhandleren i Drammen 50 av den nye generasjonen Nissan Leaf, så det er forståelig at forventningene er skyhøye.

- Hvem er kundene på nye Leaf?

- Nå er det alle mulige grupper – fra pendlere og barnefamilier til pensjonister. Ikke minst er det interessant å se hvor «på» den siste gruppen er når det gjelder ny teknologi, legger han til.

Ny fra innerst til ytterst

Den helt nye Nissan Leaf ble presentert for verdenspressen i Tokyo sist uke. Rundt 1000 deltakere overvar begivenheten, og fikk se en bil som er ny fra innerst til ytterst. 

Helt nye Leaf er spekket med avansert teknologi, og er litt større og romsligere enn forgjengeren.

Effekten er økt til 150 hk, og rekkevidden til 378 km (NEDC). Det signaliseres også ytterligere rekkeviddeøkning i løpet av 2018, trolig til litt over 500 km (NEDC).

Tidsriktig design

Det publikum ser først, er et helt nytt og langt mer fremtidsrettet design enn forgjengeren. Bilen har fått spenstige linjer og løsninger, både inn- og utvendig, og rekkeviddeøkningen vil nok ikke akkurat minske interessen for den mest solgte elbil-modellen i verden. 

Bilen vil bli å finne hos norske forhandlere i februar neste år, men det er allerede anledning til å tegne seg på liste for å reservere «sin» nye Leaf.

Leveringssituasjonen er ventet å bli bra, siden Norge er et marked som prioriteres høyt etter det store hjemmemarkedet. Så er det grunn til å tro at etterspørselen vil øke ytterligere når den annonserte rekkeviddeøkningen kommer mot slutten av 2018, trolig til i overkant av 500 kilometer.

At effekten er øket såpass kraftig som tilfellet er, gir enda bedre akselerasjon, og er med på å gjøre bilen kvikk og morsom å kjøre.

LES OGSÅ: Arild selger sjelden samling britiske veteranbiler

Parkerer selv

Ny teknologi er det flust med: ProPilot kjøreteknologi, for eksempel, med videre rammer for autonom kjøring, og med full autonom parkering. 

Den nye e-Pedal-teknologien gir sømløs kjøring og bremsing med en og samme pedal: Når gasspedalen slippes helt, vil de regenerative og friksjonsbaserte bremsene brukes automatisk for å stanse bilen helt. Bilen holdes i denne posisjonen selv i bratte bakker til du trykker på gasspedalen igjen. Responsvilligheten til e-Pedal gir også føreren økt kjøreglede langs landeveien. 

Den konvensjonelle bremsepedalen må fortsatt brukes ved situasjoner med behov for kraftig oppbremsing. 

LES OGSÅ: Ærlighet varer lengst - også i bilsalg

- Fremtidens kjøring

- Den nye Nissan LEAF fronter Nissan Intelligent Mobility som er kjernen i Nissans merkestrategi i fremtiden, sier Hiroto Saikawa, president og chief executive officer i Nissan. 

- Den nye modellen, med sin lengre rekkevidde kombinert med utviklingen av autonom kjøreteknologi, som ProPILOT Park og den forenklede kjøringen med ePedal, styrker Nissans lederskap innen elbil såvel som utviklingen av elbilmarkedet globalt. Den bringer også produktfordeler til markedet som vil inkluderes i fremtidige Nissan-modeller, sier Saikawa.

Nissan Intelligent Mobility er selskapets visjon for å redefinere fremtidens kjøring og gjøre bilen til mer enn bare et transportmiddel. Nissan Intelligent Mobility definerer hvordan bilen kjøres, drives og integreres i samfunnet. Bilen er med på å sette Nissan Intelligent Mobility ut i livet, med sin tidlige fase av Pro-Pilot teknologi, avansert helelektrisk drivlinje, og den unike muligheten til å koble seg til strømnettet og gi strøm tilbake til bygningene den kobles til, opplyser bilprodusenten.

LES OGSÅ: DRM24 gir deg lokalt forankret biljournalistikk for alle

LES MER OM BIL OG MOTOR HER

- Alle de argumentene vi selger bil på i dag stemmer med denne helt nye modellen. Prisen er for tiden 283 900 kroner, rekkevidden er betydelig lengre enn forgjengeren, og alt tyder på at vi vil kunne levere biler uten lang ventetid. I tillegg har bilen fått et friskt og innbydende design, og mye større bagasjerom, sier Marius Sørum (bildet).
LES OGSÅ: Prøvekjørt: Porsche 911 Carrera S Cabriolet
Powered by Labrador CMS