MOTDEMONSTRASJON: Her fra forrige ukes store snakkis i Drammen, kjør-sakte-aksjonen som følge av politikernes bompenge-utredning. Motdemonstrantene representerer nok minoriteten av innbyggerne i kommunen, som ikke vil ha bomring.

Arrogansen i drammenspolitikken er blitt et systemproblem

Publisert Sist oppdatert

KOMMENTAR: Når den største «festrusen» etter en vellykket åpning av en meget fin ny bybro i Drammen nå er unnagjort, er politikerne i kommunen tilbake til hverdagen. En hverdag der flere samferdselsprosjekter står i kø for å skape problemer mellom politikerne og innbyggerne.

Over 1.000 drammensere har i en uformell undersøkelse hos oss i DRM24 gitt tydelig uttrykk for at de ønsker at Øvre og Nedre Strandgate i Drammen sentrum skal åpnes for bilister etter at den nye broen nå er åpnet. Undersøkelsen er ikke vitenskapelig, men viser at hele 3 av 4 drammensere vil åpne Strandgaten for biler. Likevel avfeier både Høyres gruppeleder Kristin Sundlien og Arbeiderpartiets gruppeleder Lina Strandbråten dette ønsket nærmest kontant. Resultatet er klart: Mange opplever at innbyggernes stemmer blir oversett, og at begge fremstår som arrogante og lite lydhøre, til tross for at de sitter på tillit gitt av innbyggerne.

Det er helt legitimt at politiske partier har standpunkt og står på dem. Likevel er det kanskje på plass med en viss ydmykhet av og til i stedet for å bli opplevd som arrogante. Med tanke på den siste den siste «løgnsaken» om ferjepriser og studiestøtte fra Ap i valgkampen skulle en tro at særlig Arbeiderpartiet i Drammen skulle ha lært noe av hvordan tillit og velgerkontakt bør håndteres, men slik ser det dessverre ikke ut til å være.

Parallelt ser vi politiske prioriteringer som forsterker inntrykket av avstand mellom politikere og innbyggere i Drammen kommune:

100 millioner kroner til et sykkelprosjekt i Konnerudbakkene som svært få har etterspurt. Selv de som bruker sykkel regelmessig i Konnerudbakken ser ikke behovet for denne utbyggingen til 100 millioner kroner. Prosjektet er fylkeskommunalt, men støttes aktivt av Drammenspolitikere.

At det samtidig blir kuttet dramatisk i kollektivtilbudet i andre deler av byen og fylket på grunn av pengemangel, ser ikke ut til at de samme politikerne har noe forhold til. Ja til igangsettelse av utredning om innføring av bompenger mot innbyggernes stemmer og egne partiprogram.

Når Kristin Sundlien (H) og Lina Strandbråten (AP) i saken om en eventuell åpning av Strandgaten for biler, nærmest umiddelbart uten å tenke seg om avviser dette, markerer kommunikasjonen avstand til store velgergrupper. Etter min mening er dette ikke bare uforståelig, men rent ut sagt arroganse. Systematisk handler de på en måte som risikerer å bryte kontakten med innbyggerne fullstendig.

Vi er vant med at floraen av de små partiene i Drammen ofte kommer med utspill som forundrer det store flertallet av innbyggerne og velgerne, men at Høyre og Arbeiderpartiet nå ser ut til å velge samme strategi, er forunderlig.

Dette handler derfor dessverre heller ikke lenger bare om samferdselsspørsmål. Det handler om respekt for velgerne i det store og hele, og forståelsen av at mandatet politikerne sitter med, er gitt av innbyggerne, ikke av dem selv.

Så la meg stille spørsmålet rett ut: Hvor lenge skal Kristin Sundlien (H), Lina Strandbråten (AP) og en rekke andre representanter og partier i kommunestyret i Drammen late som om innbyggerne ikke finnes, før velgerne minner dem på det ved valgurnene? Kanskje dette skjer allerede ved valgurnene ved kommunevalget om to år.

Arrogansen i Drammen har gått fra å være et trekk hos enkelte politikere til å bli et systemproblem. Nå må bystyret begynne å lytte, ikke bare for enkelte gruppers skyld, men for alle innbyggernes tillit, respekt og behov for at politikere viser en smule ydmykhet innimellom.

Powered by Labrador CMS