Arrogansen i drammenspolitikken er blitt et systemproblem
KOMMENTAR: Når den største
«festrusen» etter en vellykket åpning av en meget fin ny bybro i Drammen nå
er unnagjort, er politikerne i kommunen tilbake til hverdagen. En hverdag der
flere samferdselsprosjekter står i kø for å skape problemer mellom politikerne
og innbyggerne.
Over 1.000
drammensere har i en uformell undersøkelse hos oss i DRM24 gitt tydelig uttrykk
for at de ønsker at Øvre og Nedre Strandgate i Drammen sentrum skal åpnes for
bilister etter at den nye broen nå er åpnet. Undersøkelsen er ikke
vitenskapelig, men viser at hele 3 av 4 drammensere vil åpne Strandgaten for
biler. Likevel avfeier både Høyres gruppeleder Kristin Sundlien og
Arbeiderpartiets gruppeleder Lina Strandbråten dette ønsket nærmest kontant.
Resultatet er klart: Mange opplever at innbyggernes stemmer blir oversett, og
at begge fremstår som arrogante og lite lydhøre, til tross for at de sitter på
tillit gitt av innbyggerne.
Det
er helt legitimt at politiske partier har standpunkt og står på dem. Likevel er
det kanskje på plass med en viss ydmykhet av og til i stedet for å bli opplevd
som arrogante. Med tanke på den siste den siste «løgnsaken» om ferjepriser og
studiestøtte fra Ap i valgkampen skulle en tro at særlig Arbeiderpartiet i
Drammen skulle ha lært noe av hvordan tillit og velgerkontakt bør håndteres,
men slik ser det dessverre ikke ut til å være.
Parallelt ser vi
politiske prioriteringer som forsterker inntrykket av avstand mellom politikere
og innbyggere i Drammen kommune:
100
millioner kroner til et sykkelprosjekt i Konnerudbakkene som svært få har
etterspurt. Selv de som bruker sykkel regelmessig i Konnerudbakken ser ikke
behovet for denne utbyggingen til 100 millioner kroner. Prosjektet er
fylkeskommunalt, men støttes aktivt av Drammenspolitikere.
At
det samtidig blir kuttet dramatisk i kollektivtilbudet i andre deler av byen og
fylket på grunn av pengemangel, ser ikke ut til at de samme politikerne har noe
forhold til. Ja
til igangsettelse av utredning om innføring av bompenger mot innbyggernes
stemmer og egne partiprogram.
Når Kristin
Sundlien (H) og Lina Strandbråten (AP) i saken om en eventuell åpning av
Strandgaten for biler, nærmest umiddelbart uten å tenke seg om avviser dette,
markerer kommunikasjonen avstand til store velgergrupper. Etter min mening er
dette ikke bare uforståelig, men rent ut sagt arroganse. Systematisk handler
de på en måte som risikerer å bryte kontakten med innbyggerne fullstendig.
Vi er vant med at
floraen av de små partiene i Drammen ofte kommer med utspill som forundrer det
store flertallet av innbyggerne og velgerne, men at Høyre og Arbeiderpartiet nå
ser ut til å velge samme strategi, er forunderlig.
Dette
handler derfor dessverre heller ikke lenger bare om samferdselsspørsmål. Det
handler om respekt for velgerne i det store og hele, og forståelsen av at
mandatet politikerne sitter med, er gitt av innbyggerne, ikke av dem selv.
Så
la meg stille spørsmålet rett ut: Hvor
lenge skal Kristin Sundlien (H), Lina Strandbråten (AP) og en rekke andre
representanter og partier i kommunestyret i Drammen late som om innbyggerne
ikke finnes, før velgerne minner dem på det ved valgurnene? Kanskje dette skjer
allerede ved valgurnene ved kommunevalget om to år.
Arrogansen
i Drammen har gått fra å være et trekk hos enkelte politikere til å bli et
systemproblem. Nå må bystyret begynne å lytte, ikke bare for enkelte gruppers
skyld, men for alle innbyggernes tillit, respekt og behov for at politikere
viser en smule ydmykhet innimellom.