![Drammensordfører Kjell Arne Hermansen (foran), har havnet i ordkløyveri med fylkesordfører Tore Opdal Hansen (bak), begge fra Høyre, i saken om busskuttene i Drammen og Buskerud.](https://image.drm24.no/291069.webp?imageId=291069&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=644&format=jpg)
Gjør gode venner til fiender
KOMMENTAR: Det er et ordtak som heter «Når krybben er tom, bites
hestene», eller oversatt til vanlig norsk språk: At i dårlige tider kan selv
gode venner bli fiender. Og det er nettopp det vi nå opplever i forholdet mellom
ordfører Kjell Arne Hermansen i Drammen og partikollega og fylkesordfører Tore
O. Hansen i Buskerud fylkeskommune.
Kranglene er i iscenesatt av drammensordføreren og gjelder
de varslede kuttene i bussavganger i Drammen på grunn av fylkeskommunens meget
dårlige økonomi. Drammens ordfører beskylder i et brev fylkeskommunene, og
dermed partikollega fylkesordfører Tore O. Hansen, for å bryte den såkalte
belønningsavtalen med Staten når det kuttes i bevilgningene til
kollektivtrafikken i kommunen. Denne belønningsavtalen forvaltes av
fylkeskommunen og gir ekstra økonomisk tilskudd til kollektivtilbudet blant
annet i Drammen.
Fylkesordfører Tore O. Hansen avviser i sitt svar til sin
ordfører- og partikollega i Drammen at fylkeskommunen bryter forutsetningene
for belønningsavtalen, og sier at «når man får sterke beskyldninger mot seg, må
det være anledning til å komme med klare tilbakemeldinger».
Ordfører Kjell Arne Hermansen har ikke hatt noen god start
som leder av Buskerudbysamarbeidet. Det er ikke mer enn et par uker siden han,
uten å varsle hverken sine egne partikolleger eller de andre samarbeidspartiene
i flertallet i kommunestyre, snudde og gikk inn for å utrede en bomring rundt
Drammen. Dette soloutspillet falt selvfølgelig ikke i god jord.
Når han nå i tillegg velger å gå rett i strupen på sine
partikolleger og resten av det borgerlige flertallet i Buskerud fylkeskommune,
istedet for å «henge bjella på kua», nemlig regjeringen og
samferdselsministeren, er det stor grunn til å lure på hva han holder på med. Det
er nemlig regjeringen og samferdselsministeren som har mulighet til å bevilge
mer penger til fylkeskommunen slik at bussruter og kollektivtrafikken i fylket
kan opprettholdes.
Det er kort tid siden alle de politiske partier i
fylkeskommunen, unntatt Arbeiderpartiet, sendte et brev til samferdselsministeren hvor de innstendig bad om at Buskerud fylkeskommune måtte tilføres flere
penger etter reverseringen tilbake til eget fylke, dersom innbyggerne i
Buskerud og Drammen skulle unngå store kutt i viktige tilbud, blant annet i
kollektivtrafikken. Hverken regjeringen eller samferdselsministeren har til nå
tatt seg bryet med å svare på denne henvendelsen.
Jeg har ikke sett en av dem ta ordet i den debatten som pågår om de dramatiske kuttene i kollektivtrafikken i Drammen og Buskerud
Hva ordfører Kjell Arne Hermansen, som selv burde vite hva
det betyr for en kommune å ha dårlig råd, tror han oppnår ved å komme med sterk
kritikk av sine kolleger i fylkeskommunen, er for meg et mysterium.
Like lite som Hermansen kan trylle frem mer penger i
kommunekassen i Drammen, er hans partikollega i Buskerud fylkeskommune i stand
til det samme. De er helt avhengig av større bevilgninger fra
regjeringen. Ja, kanskje er den økonomiske situasjonen for den gjenoppståtte
Buskerud Fylkeskommune langt verre enn det Hermansen opplever i Drammen.
At ordfører Kjell Arne Hermansen godtar at regjeringen og
samferdselsministeren helt neglisjerer både Drammen og resten av Buskerud fylke,
er bare en videreføring av det innbyggerne har opplevd i lang tid.
Når ikke engang ordføreren i Drammen står opp for kommunen
og regionen, og heller ingen fra drammensregionen eller Buskerud ellers er
representert i regjeringsapparatet eller i de politiske partienes ledelser, er
det klart at det er meget enkelt for regjeringen å nedprioritere både Drammen
og Buskerud.
Den såkalte Buskerudbenken i Stortinget er også helt
fraværende når det gjelder å kjempe for innbyggerne i det området de er valgt
fra. Jeg har ikke sett en av dem ta ordet i den debatten som pågår om de
dramatiske kuttene i kollektivtrafikken i Drammen og Buskerud.
Hvorfor ordfører Kjell Arne Hermansen for eksempel likevel
ikke tar kontakt med fylkets valgte stortingsrepresentanter før han går i klinsj
med sin egen partikollega i fylkeskommunen er bare et av mange spørsmål i denne
saken.
En underlig måte å drive politikk på, spør du meg. Det kan
synes som om ordfører Kjell Arne Hermansen ble så skremt på det møtet
han hadde med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for kort tid tilbake at han
har kastet kortene når det gjelder å kjempe om økte bevilgninger og økt
oppmerksomhet fra den sittende Arbeiderparti/Senterpartiregjeringen?