MENINGER: Jon Faret
Innbygger i Svelvik

Nå må Drammens politikere stå opp for sine innbyggere i Svelvik!

MENINGER: I et innlegg i Drammens Tidende tar Olav Bjella fatt i Drammens behandling av ny kommuneplan. Og han mener at man i behandlingen av planen må vedta at det er Juve som skal ta rollen som utskipningshavn for tømmer. Hvordan det skal skje er en gåte siden det ikke er foreslått, og heller ikke har vært ute på høring.

Innspill 60 sier klart at det ikke skal være tømmertransport eller tungtrafikk. Det må tydeligvis noen triks i ludo til.

Og det er ikke sikkert det blir så vanskelig, for om man leser hvem som har sittet i Regional plan for lokalisering av tømmerhavn i Drammens-/Oslofjorden så finner man representanter for Lier kommune, (eiere av EIDOS), Herr Haaning som har tonet flagg i saken og Jan petter Gundersen, regionalleder for LO. Alle har i media talt varmt for å flytte problemene til Svelvik.

Lier kommunes formannskap presterte til alt overmål å vedta at ulempen med tømmerhavn passer i nabokommunen Drammen (Svelvik). Men man fant aldri noen i gruppen som talte Svelviks sak. Og de "oppunder 20" alternativene kokte raskt ned til 3, der Juve inngår i 2 av "løsningene". Det er tydelig man har blod på tann.

Herr Bjella gjentar sine påstander om at tungtrafikkøkningen blir neglisjibel, og i sin godhet forsikrer han om at forutsetningen er en utbygging av Svelvikveien fra Tørkop til E-18, og endog til en "utbedring" fra Tørkop til Juve. Virkeligheten er anderledes.

I den samme plan fra Buskerud Fylkeskommune kan man nemlig lese:

«Det etableres en ny havn i Oslofjorden eller Drammensfjorden uten togforbindelse som betjener flere typer grovt og uensartet gods. En organisasjon (privat eller offentlig) står for investeringen og tilbyr skogeierne og andre aktører å leie arealer i havneterminalen og i tilhørende bakareal til ordinære, kommersielle vilkår. Skognæringen likebehandles med andre næringer, som gjenvinning, bygg og anlegg. Tømmer lagres adskilt fra annet grovt gods i terminalen, som stein, metaller og byggevarer».

Og hva betyr dette? Jo det betyr at Olav Bjella i sin iver å finne en løsning for tømmernæringen åpner for en utvikling på Juve som betyr langt mer transport, og ulempe for Svelvik.

Hans 30 ukorrigerte daglige trailerlass som ikke er kompensert for sesongsvingninger, utøkning av utskipningsvolum i forhold til Lier, og annet, øker til et ukjent tall. Et tall ingen kjenner fordi det beleilig nok ikke er definert, foreslått eller utredet, men selvfølgelig kommer i tillegg til trafikken fra Gipsfabrikken, ADAX, BMC og annet. Den trafikken som allerede i dag er en mare for alle som skal til eller fra Svelvik.

Bjella er mest bekymret for kostnadene til tømmernæringen, og kanskje litt miljø. Det kompenseres selvsagt av at hans næring er "grønn".

Så kan man spørre folket i Svelvik, som skal ligge bak Bjellas grønne næring på vei til jobb, på vei til sitt kommunesentrum, hver gang, hver dag, alltid blir liggende i sneglefart bak en 60 tonns trailer. Eller man kan spørre folket langs veien om de er fornøyd med å redde verdens klima, når deres hverdag og bosted omgjøres til et sort trafikkfarlig trailerhøl. Og til sist spørre om noen overhodet vil bygge og bo bak en mur av trailertrafikk på en forhistorisk vei. Svelviks utvikling er i stor fare. Dette er ikke utvikling, det er nedbygging, av en by med 6.000 innbyggere.

Nå får Drammens politikere stå opp for sine innbyggere. Bjellas gladmelding om «ny vei som en forutsetning» leses i Svelvik som en garanti for at vi utelukkes fra vårt eget bysentrum, bak en mur av bompenger.

De som høster den økonomiske fordelen av en utbygging på Lierstranda, sender bomregningen til de som får alle ulempene. Svelvik får endog betale for sin egen ulempe. Og Svelvik møter nedbygging, nedgang og stagnasjon, fordi kilometerprisen til Herr Bjella blir for høy i øvrige alternativer. Det er ikke alltid slik at det er penger og politisk intrige som skal vinne. Noen ganger må det fornuft og redelighet til.

I Svelvik jobber vi aktivt for null stemmer til Juve-partiene. Det er snart valg, og det skal vi utnytte i Svelvik.


Av
Jon Faret
Innbygger i Svelvik

Powered by Labrador CMS