
MENINGER: Jon Faret
Innbygger i Svelvik
Nå må Drammens politikere stå opp for sine innbyggere i Svelvik!
MENINGER: I et innlegg i Drammens Tidende tar Olav Bjella fatt i
Drammens behandling av ny kommuneplan. Og han mener at man i behandlingen av
planen må vedta at det er Juve som skal ta rollen som utskipningshavn for
tømmer. Hvordan det skal skje er en gåte siden det ikke er foreslått, og heller
ikke har vært ute på høring.
Innspill 60 sier klart at det ikke skal være tømmertransport
eller tungtrafikk. Det må tydeligvis noen triks i ludo til.
Og det er ikke sikkert det blir så vanskelig, for om man
leser hvem som har sittet i Regional plan for lokalisering av tømmerhavn i
Drammens-/Oslofjorden så finner man representanter for Lier kommune, (eiere av
EIDOS), Herr Haaning som har tonet flagg i saken og Jan petter Gundersen,
regionalleder for LO. Alle har i media talt varmt for å flytte problemene til
Svelvik.
Lier kommunes formannskap presterte til alt overmål å vedta
at ulempen med tømmerhavn passer i nabokommunen Drammen (Svelvik). Men man fant aldri noen i gruppen som talte Svelviks sak. Og
de "oppunder 20" alternativene kokte raskt ned til 3, der Juve inngår
i 2 av "løsningene". Det er tydelig man har blod på tann.
Herr Bjella gjentar sine påstander om at tungtrafikkøkningen
blir neglisjibel, og i sin godhet forsikrer han om at forutsetningen er en
utbygging av Svelvikveien fra Tørkop til E-18, og endog til en
"utbedring" fra Tørkop til Juve. Virkeligheten er anderledes.
I den samme plan fra Buskerud Fylkeskommune kan man nemlig
lese:
«Det etableres en ny havn i Oslofjorden eller
Drammensfjorden uten togforbindelse som betjener flere typer grovt og uensartet
gods. En organisasjon (privat eller offentlig) står for investeringen og tilbyr
skogeierne og andre aktører å leie arealer i havneterminalen og i tilhørende
bakareal til ordinære, kommersielle vilkår. Skognæringen likebehandles med
andre næringer, som gjenvinning, bygg og anlegg. Tømmer lagres adskilt fra annet
grovt gods i terminalen, som stein, metaller og byggevarer».
Og hva betyr dette? Jo det betyr at Olav Bjella i sin iver
å finne en løsning for tømmernæringen åpner for en utvikling på Juve som betyr
langt mer transport, og ulempe for Svelvik.
Hans 30 ukorrigerte daglige trailerlass som ikke er
kompensert for sesongsvingninger, utøkning av utskipningsvolum i forhold til Lier, og
annet, øker til et ukjent tall. Et tall ingen kjenner fordi det beleilig nok
ikke er definert, foreslått eller utredet, men selvfølgelig kommer i tillegg
til trafikken fra Gipsfabrikken, ADAX, BMC og annet. Den trafikken som allerede
i dag er en mare for alle som skal til eller fra Svelvik.
Bjella er mest bekymret for kostnadene til tømmernæringen,
og kanskje litt miljø. Det kompenseres selvsagt av at hans næring er
"grønn".
Så kan man spørre folket i Svelvik, som skal ligge bak
Bjellas grønne næring på vei til jobb, på vei til sitt kommunesentrum, hver
gang, hver dag, alltid blir liggende i sneglefart bak en 60 tonns trailer.
Eller man kan spørre folket langs veien om de er fornøyd med å redde verdens
klima, når deres hverdag og bosted omgjøres til et sort trafikkfarlig
trailerhøl. Og til sist spørre om noen overhodet vil bygge og bo bak en mur av
trailertrafikk på en forhistorisk vei. Svelviks utvikling er i stor fare. Dette
er ikke utvikling, det er nedbygging, av en by med 6.000 innbyggere.
Nå får Drammens politikere stå opp for sine innbyggere.
Bjellas gladmelding om «ny vei som en forutsetning» leses i Svelvik
som en garanti for at vi utelukkes fra vårt eget bysentrum, bak en mur av
bompenger.
De som høster den økonomiske fordelen av en utbygging på
Lierstranda, sender bomregningen til de som får alle ulempene. Svelvik får
endog betale for sin egen ulempe. Og Svelvik møter nedbygging, nedgang og
stagnasjon, fordi kilometerprisen til Herr Bjella blir for høy i øvrige
alternativer. Det er ikke alltid slik at det er penger og politisk intrige som
skal vinne. Noen ganger må det fornuft og redelighet til.
I Svelvik jobber vi aktivt for null stemmer til Juve-partiene. Det er snart valg, og det skal vi utnytte i Svelvik.
Av
Jon Faret
Innbygger i Svelvik