SELGES UPRØVD: Tom Erik Moen (stående), Marius Sørum (t.v.) og selger Eirik Hunsrød Skau kan foreløpig bare vise frem en plakat av Nissan Ariya, og gleder seg stort til de kan vise frem bilen live i butikken!
SELGES UPRØVD: Tom Erik Moen (stående), Marius Sørum (t.v.) og selger Eirik Hunsrød Skau kan foreløpig bare vise frem en plakat av Nissan Ariya, og gleder seg stort til de kan vise frem bilen live i butikken!

Sterk salgsstart for neste Nissan-suksess

Mens Teslas nye Model Y nå topper registreringsstatistikken i drammensregionen, er det en kommende elbil-hit i samme segment som allerede fyller ordrebøkene.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Nissan-forhandlerne har ventet lenge på sin neste suksess-modell, SUVen Ariya. Tydeligvis er det også mange andre som har ventet:

– I løpet av de første to timene etter salgsstart hadde vi skrevet tretti kontrakter, forteller en strålende fornøyd daglig leder Tom Erik Moen i Mobile i Drammen.

Både Moen og salgsansvarlig for Nissan, Marius Sørum, har store forventninger til den nye modellen.

– Ja, starten på Ariya-salget har vært svært lovende, og vi har en lang liste å følge opp i tiden som kommer. Signalene så langt tyder også på en god leveringssituasjon når de første bilene er klare for kunder tidlig neste sommer, forteller Moen.

– I ventetiden har det dukket opp mange tøffe konkurrenter, men flere av disse har sitt å stri med når det gjelder leveringstid. Så har vi en fordel med den lange erfaringen vi har på elbiler - og at Nissan har en veletablert forhandlerkjede med godt renomme også på servicemarkedet, understreker han.

Firehjulsdrift

Marius Sørum forteller at det fra starten er den nest dyreste modellen, e4orce Evolve med den største batteripakken på 87 kWh og firehjulsdrift til 529.900 kroner som er favoritten blant kundene, selv om det også er mange som velger grunnmodellen, Ariya 63 kWh Advance, til 409.900 kroner.

– Bilen er riktig priset, noe som ikke akkurat gjør interessen mindre, sier han, og legger til at Norge får en måneds forsprang på andre land når det gjelder levering av Nissan Ariya.

– Det har tatt tid, men til gjengjeld er resultatet også topp. Vi kan by på firehjulsdrift, hengerfeste for 1.500 kilo og mulighet for taklast, og alle biler vi leverer kommer fra japansk produksjon. Erfaringene med Leaf har dessuten vist kundene at Nissan er gode på levering, legger han til.

Ny teknologi

– Hvem er det som bestiller sin Ariya nå?

– Det er både kunder som har andre Nissan-modeller fra før, og nye kunder som har andre merker. I tiden fremover kommer vi til å jobbe mer med eksterne kunder, sier Tom Erik Moen, som bekrefter at Ariya blir den neste modellen Nissan «skal leve av.»

– Det blir det, men vi selger fortsatt masse Nissan Leaf ennå. Likevel er det klart at vi vil få mange nye kunder til Nissan med den nye modellen. Her er det ikke bare attraktiv design, men også mye spennende ny teknologi, slutter Tom Erik Moen.

Ingen sinke!

Nissan Ariya kommer med fire alternative ytelsesnivåer. Grunnmodellen med 63 kWh batteri har en effekt på 160 kW (218 hk) og forhjulsdrift. Rekkevidden er opptil 360 km WLTP. Neste effekttrinn, også med forhjulsdrift, er 178 kWh (242 hk). Batteriet er her 87 kWh, og rekkevidden øker dermed til opptil 500 km WLTP.

Utvalget toppes av to modeller med firehjulsdrift og to elmotorer. Effekten er henholdsvis 225 kW (306 hk) eller 290 kW (395 hk), med rekkevidde opptil 460 km, respektive 400 km WLTP.

Modellen blir ingen sinke i veien. Med den største effekten klarer Nissan Ariya 0-100 km/t på kjappe 5,1 sekunder.

Alt tyder dermed på at Nissan med Ariya etter hvert vil være synlig høyt oppe på registreringsstatistikken fra OFV igjen.

Volkswagen størst igjen

I mellomtiden er det nok andre som vil dominere sterkere her – og siste måned var det ikke minst Tesla som viste muskler, med en klar førsteplass på modellisten med nye Model Y, og nest største merke – én bil bak Volkswagen.

I september var Audi igjen oppe på tredjeplass blant bilmerkene, men aller størst var altså Volkswagen med sine 102 biler i måneden. Tesla registrerte 101 biler, og markedsandelen var henholdsvis 13,73 prosent og 13,59 prosent. Audi tok 12,38 prosent med sine 92 biler, og derfra var det et litt større sprang ned til Toyota på 4. plass – 67 biler og 9,02 prosent.

Lista videre:

5. BMW - 63 biler – 8,48%

6. Ford - 48 biler – 6,46%

7. Hyundai - 43 biler – 5,79%

8. Mercedes-Benz - 38 biler – 5,11%

9. Volvo - 37 biler – 4,98%

10. Skoda - 24 biler – 3,23%

11. Nissan - 22 biler – 2,96%

12. MG - 14 biler – 1,88%

12. Suzuki - 14 biler – 1,88%

14. Peugeot - 12 biler – 1,62%

15. Citroën - 8 biler – 1,08%

Model Y rett til topps

Teslas lenge etterlengtede mellomklasse-SUV, Model Y, gikk rett til topps i august, og var med god margin månedens mest registrerte nye bil med 63 biler og en markedsandel på 8,48 prosent.

Toyota Rav4 var nest størst, med 44 biler og 5,92 prosent, med Ford Mustang Mach-e hakk i hæl: 42 biler og 5,65 prosent.

Rekkefølgen videre:

4. Tesla Model 3 - 38 biler – 5,11%

5. Volkswagen ID.3 - 32 biler – 4,31%

6. Audi Q4 e-tron - 30 biler – 4,04%

7. Audi e-tron - 27 biler – 3,63%

7. Hyundai Ioniq 5 - 27 biler – 3,63%

9. Volkswagen Polo - 25 biler – 3,36%

10. Audi A1 - 21 biler – 2,83%

11. Nissan Leaf - 20 biler – 2,69%

12. Mercedes-Benz EQC - 15 biler - 2,02%

12. Volkswagen ID.4 - 15 biler – 2,02%

12. Volvo XC40 - 15 biler – 2,02%

15. MG ZS EV - 13 biler – 1,75%

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Tesla Model Y gikk som ventet helt til topps i august.</span>
Tesla Model Y gikk som ventet helt til topps i august.

Litt bensin – mindre diesel

I august var 456 av totalt 743 nyregistrerte personbiler i vårt distrikt rene elbiler. Hybrider sto for 25,84 prosent, og her tok ladbare hybrider alene 21,67 prosent, viser tallene fra OFV.

Bare 18 av nybilene i august hadde dieselmotor. Dette tilsvarte en markedsandel på 2,42 prosent! For bensin-modellene var måneden litt bedre, men drøyt 10 prosent andel vil nok vise seg å være et tilfeldig hopp på statistikken – med relativt mange småbiler med bensinmotor fra Volkswagen og Audi (Polo og A1).

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Audi A1 var med på å løfte tallene for bensinbiler i august.</span>
Audi A1 var med på å løfte tallene for bensinbiler i august.
Powered by Labrador CMS