17. MAI-TOGET: Går som normalt, det vil si normalt etter før corona-standard - og for siste gang på gammel bybru.
17. MAI-TOGET: Går som normalt, det vil si normalt etter før corona-standard - og for siste gang på gammel bybru.

Dette er det siste som skjer før bybrua stenges for riving

18. mai sperres bybrua av for riving. 17. mai-toget blir dermed siste gang drammenserne setter sine bein på bybrua før den nye står klar i 2025. Her er oversikten over hva som skjer fremover.

Publisert Sist oppdatert

SENTRUM: Dagens bybru sto klar i 1936, omtrent 100 år etter den første, og har overlevd en verdenskrig, flommer - og 85 år med daglig bruk. Det er lenge siden den teknisk sett gikk ut på dato, og visuelt er det heller ikke noe postkort-motiv fra Drammen.

17. mai-toget, da bybrua er pyntet i all sin prakt og viser seg fra sin beste side, blir det siste som skjer på dagens bybru før den blir helt stengt 18. mai.

Men allerede fra 2. mai stenges bybrua for busser og taxier, som følge av innledende arbeider, med blant annet riving av heis, fjerning av lysarmaturer og andre mindre arbeider. Det innebærer at busstrafikken får en stor omlegging som du kan lese mer om her.

Fotgjengere og syklister kan imidlertid bruke brua som normalt frem til 18. mai, og den midlertidige gang- og sykkelbrua parallellt med dagens bru er planlagt åpnet så fort som mulig etter dette.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">17. MAI FRA LUFTA:</span> Bybrua badet i sol, norske flagg og bunader.</span>
17. MAI FRA LUFTA: Bybrua badet i sol, norske flagg og bunader.

Andre konsekvenser

Riveprosjektet for også en del andre konsekvenser på begge sider av elva. Strandgata på Bragernes vil stenges for gjennomkjøring i store deler av anleggsperioden, mellom St. Olavsgate og Skutebrygga. Dette gjelder for biler, mens buss og taxi fortsatt vil kunne kjøre inn på Bragernes torg.

Jernbanekaia på Strømsøsiden stenges i august, og for at de myke trafikantene skal få best mulig fremkommelighet i byggeperioden gjør kommunen flere grep:

  • Testforsøk med gratis pendelbuss fra Strømsø til Bragernes
  • Innføring av elektrisk bysykkelordning i mai, med 3-400 bysykler og nye parkeringsplasser
  • Inngåelse av kontrakt med en femte elsparkesykkel-leverandør, og innføring av saktesone på 6 km/t for elsparkesykler over den nye gangbrua

Se animasjon av hvordan den nye bybrua blir under:

Møysommelig riveprosess

Bybrua rives ikke med et drønn. Det skjer stykkevis og delt etter moderne standarder, og vil pågå frem til høsten 2022, mens delene av brua under vann fortsetter etter dette. Bygging av den nye brua starter først i 2023.

Til tross for kostnadssprekk på 50% er den nye bybrua vedtatt bygget som tidligere planlagt, og dersom alt går etter planen kan drammenserne spankulere over en av landets flotteste bruer høsten 2025.

Powered by Labrador CMS