
Når politiske mekanismer overskygger sakene i Drammen
KOMMENTAR: Det
er sagt mye om den politiske ukulturen og den giftige debatten som igjen
utspant seg i forrige ukes kommunestyre i Drammen. Er det mulig å sette noen
ord på hvorfor situasjonen er blitt som den er blitt? Jeg gjør et forsøk.
Kommunestyret i
Drammen består av mange småpartier som kjemper om de samme velgerne. Disse
partiene er ofte ganske like i program og profil, og for å bli lagt merke til
må de bruke konfronterende retorikk og markere seg kraftig. Konflikten mellom
småpartiene skaper et politisk klima der debatten ofte blir symbolsk og
personlig, snarere enn løsningsorientert. Mange små saker blåses opp til store
konflikter, noe som gjør det vanskelig å bygge konsensus og gjennomføre
langsiktig politikk. Samtidig forsterker dette opplevelsen av maktkamp mellom
Ap og Høyre.
Arbeiderpartiet
og Høyre har tradisjonelt dominerer lokalpolitikken i Drammen, men vekselvis
samarbeid og konflikt skaper et uforutsigbart klima, særlig etter at Frp ble
det nest største partiet i kommunestyret. Småpartier og velgere opplever nå
sterkere maktkamper, noe som øker frustrasjon og mistenksomhet. FrPs
styrke forsterker altså opplevelsen av maktkamp mellom Ap og Høyre.
Mens de samme politikerne som har drevet debatten til kokepunkt nå roper om at kulturen må endres, endrer ord alene ingenting.
Drammens
historie, som handels- og kremmerby, har skapt sterke familier og etablerte
nettverk som lenge har hatt reell innflytelse over lokalpolitikken. Disse
aktørene setter fortsatt sitt preg på hvilke saker som prioriteres og hvordan
debatten formes. Når gamle nettverk og økonomiske interesser engasjerer seg, må
beslutningene navigere både mellom formelle strukturer og uformell påvirkning,
en kultur som forsterker konflikt og personlige rivaliseringer.
Lokale
medier, med Drammens Tidende i spissen, spiller en viktig rolle i å synliggjøre
konfliktene, men de blir også møtt med beskyldninger om politisk agenda. Slike
anklager kan forsterke mistenksomhet, og gjør det vanskeligere å føre en saklig
debatt.
Fremskrittspartiet
har lenge stått tydelig i dette landskapet med sine standpunkter om innvandring
og integrering, samtidig som de appellerer til byens næringslivstradisjon.
Posisjonen er ikke blitt noe mindre tydelig etter at partiet ble det nest
største partiet i kommunestyret ved siste valg.
FrP utnytter situasjonen ved at
det opphetede politiske klimaet gjør deres budskap mer synlig og mobiliserende
for velgerne, samtidig som interne strider hos andre partier og småpartier
framstår som uoversiktlige. Selv om FrP står sterkt i oppslutning vil partiet
få begrenset gjennomslag i Drammen, dersom de ikke skaffer seg allierte. I et
fragmentert kommunestyre krever reell innflytelse at tydelige standpunkter
balanseres med strategisk og taktisk tilpasning, Å være synlige er ikke det
samme som å få saker igjennom.
Problemet
med ukulturen og det giftige debattklimaet blant de folkevalgte i Drammen kan
ikke løses med strukturelle tiltak alene. Innbyggerpaneler, åpenhet og
langsiktige planer hjelper lite når personlige motsetninger styrer debatten.
Løsningen må derfor fokusere på politikeradferd: Klare regler for saklig
debatt, mekling, rotasjon i styringsroller og opplæring i samarbeid.
Mens
de samme politikerne som har drevet debatten til kokepunkt nå roper om at
kulturen må endres, endrer ord alene ingenting. Ekte forandring krever at de
som har vært del av konflikten også tar ansvar for sin egen rolle, ellers blir
debatten bare et spill for galleriet. Forrige gang problemsstilling var oppe,
lovet de samme politikerne å debattere på en mer saklig måte, men erfaringene
viser at løfter stort sett har vært tomme ord mens den gamle rivaliseringer
gjentar seg.
Det er
troverdigheten til hele det politiske Drammen som nå står på spill.